Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 września 2010 r., sygn. I SA/Wr 652/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Sędziowie Sędzia WSA Dagmara Dominik, Sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 2 września 2010 r. sprawy ze skargi J. Ł. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej i określenia niepobranej i niewpłaconej w terminie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za VIII 2005r. oddala skargę
Uzasadnienie
W trakcie kontroli podatkowej przeprowadzonej w firmie J. L. "A", stwierdzono szereg nieprawidłowości w wypełnianiu obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych za okres od stycznia do grudnia 2005 r. Kontrolowana poinformowała pracowników organu podatkowego, że nie prowadziła indywidualnych kart wynagrodzeń pracowników, ewidencji czasu pracy ani innych ewidencji pozwalających na zweryfikowanie ilości przepracowanego czasu pracy oraz wysokości naliczanych wynagrodzeń. Kontrolujący poddali analizie zarówno wypłaty dokonywane z osobowego, jak i bezosobowego funduszu płac. Stwierdzono, że wysokość faktycznie wypłaconego wynagrodzenia pracownikowi B. Z., ustalona na podstawie wyciągów z rachunków bankowych płatnika, nie jest zgodna z kwotami wynikającymi z umowy o pracę oraz sporządzonymi deklaracjami PIT - 4. Ponadto w wyniku analizy wyciągów z rachunków bankowych należących do kontrolowanej oraz jej córki S. L. ustalono również, że kontrolowana dokonała w 2005 r. wypłat wynagrodzenia dla łącznie 433 osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, przy czym do kontroli przedłożono jedynie 83 umowy zlecenia zawarte w formie pisemnej. Na podstawie dokumentacji źródłowej i zeznań świadków ustalono również, że wynagrodzenia wypłacane były także w formie gotówkowej. Od części dokonanych wypłat kontrolowanie nie przekazała do urzędu skarbowego należnych zaliczek na podatek dochodowy. Do określenia wielkości faktycznie dokonywanych przez kontrolowaną wypłat gotówkowych przyjęte zostały wyłącznie wynagrodzenia osób, które pokwitowały odbiór gotówki na listach płac i potwierdziły otrzymanie wypłaty w tej formie, a których nazwiska nie znalazły się na wyciągach bankowych lub też na wyciągach bankowych widniały niższe kwoty wypłaconych wynagrodzeń. W takich przypadkach, jako wypłatę gotówkową przyjęto różnicę pomiędzy kwotą ujętą na rachunku bankowym, a kwotą wynikającą z listy płac.