Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 maja 2010 r., sygn. II SA/Wa 332/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Sędziowie WSA Ewa Grochowska - Jung Adam Lipiński (spr.) Protokolant Bartosz Piwoński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2010 r. sprawy ze skargi R. M. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2008 r., 2) zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości; 3) zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz R. M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego
Uzasadnienie
Dyrektor [...] Komendy Głównej Policji pismem z dnia 16 lutego 2007 r. wystąpił do Dyrektora [...] Komendy Głównej Policji z prośbą o wszczęcie procedury administracyjnej w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji [...] R. M., [...], w związku z nabyciem przez funkcjonariusza prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej.
Komendant Główny Policji pismem z dnia 22 lutego 2007 r. poinformował R. M. o zamiarze rozwiązania z nią stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.). Następnie rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...], na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 45 ust. 3 powołanej ustawy, zwolnił R. M. ze służby w Policji z dniem 22 kwietnia 2008 r., a w oparciu o art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), niniejszej decyzji nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
Na skutek złożonego przez R. M. odwołania, sprawę rozpoznał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy. Analizując treść art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji podał, że nabycie przez policjanta prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej stanowi fakultatywną podstawę do zwolnienia go ze służby w Policji. W jego ocenie bezspornym pozostaje fakt, że R. M. spełnia przesłankę określoną w powołanym przepisie, gdyż posiada ponad 30-letnią wysługę emerytalną. Stwierdził, że skoro przebywała ona na zwolnieniu lekarskim od dnia 20 kwietnia 2007 r., to okres 12 miesięcy upłynął w dniu 19 kwietnia 2008 r., a zatem zwolnienie jej ze służby w dniu 22 kwietnia 2008 r. prawa nie narusza. Zdaniem Ministra organ pierwszej instancji prawidłowo ocenił przesłanki określone w przywołanych przepisach oraz wyczerpująco uzasadnił swoją decyzję, gdyż przedłożenie interesu społecznego, wyrażającego się w sprawnym funkcjonowaniu jednostek i komórek organizacyjnych Policji stanowi wystarczającą okoliczność, uzasadniającą zwolnienie ze służby policjanta, który nabył prawo do emerytury policyjnej z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej. Organ odwoławczy podkreślił także, iż ustawodawca nie uzależnił zwolnienia policjanta na tej podstawie prawnej od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych przesłanek, jak np. przebiegu dotychczasowej służby, kwalifikacji zawodowych czy opinii służbowej, zaś przekonania funkcjonariusza co do prawdziwych powodów zwolnienia ze służby nie mogą stanowić podstawy do uznania, że organ działał niezgodnie z prawem. Ponadto wskazał, iż w niniejszej sprawie nie stwierdził również naruszenia wskazanych przez odwołującą przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.