Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2010 r., sygn. II SA/Po 202/10

 

II SA/Po 202/10 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 21 maja 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w następującym składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik /spr./ Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak Protokolant st. sekr. sąd. Monika Pancewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 maja 2010 r. sprawy ze skargi Gminy Krzykosy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 15 lutego 2010r. Nr KN.I-2-0911-28/10 w przedmiocie regulaminu wynagradzania nauczycieli 1. Uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, za wyjątkiem części stwierdzającej nieważność § 5 ust. 2 pkt b), § 8 ust. 5 i ust. 6 uchwały nr XXXV/228/2009 Rady Gminy Krzykosy z dnia 29.12.2009 r. w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli 2. W pozostałym zakresie skargę oddala 3. Określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze w części uchylonej nie podlega wykonaniu. /-/ D. Rzyminiak - Owczarczak /-/ E. Podrazik /-/ W. Batorowicz

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] lutego 2010 roku Wojewoda Wielkopolski na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16 poz. 95) stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Gminy K. z dnia [...] grudnia 2009 roku w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, przedszkolach i zespołach prowadzących przez Gminę - ze względu na istotne naruszenie prawa. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że podjęcie wspominanej uchwały nastąpiło wbrew art. 30 ust. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3 poz. 19), który przewiduje konieczność uzgodnienia jej projektu ze związkami zawodowymi. Z zebranego materiału dowodowego wynika, że początkowo, tj. w dniu [...] grudnia 2009 roku, projekt regulaminu wynagradzania uzgodniono ze związkami zawodowymi, lecz nie został on w tym kształcie przyjęty przez radnych w dniu [...] grudnia 2009 roku. Kwestią sporną okazała się wysokość odpisu na dodatki motywacyjne dla dyrektorów szkół. Zamiast ustalonej kwoty 25%, radni zgodzili się tylko na 20%, przy czym próba wypracowania kompromisu zakończyła się niepowodzeniem. Ostatecznie uchwalono zatem dodatek w wysokości 20%, wobec czego nie można uznać, że regulamin był rzeczywiście uzgodniony, co stanowiło istotne naruszenie prawa. Ponadto, zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 2 Karty Nauczyciela, kompetencja Rady Gminy ogranicza się tylko do określenia szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 3 tejże ustawy. W tych ramach nie mieście się natomiast upoważnienie do decydowania o zachowaniu lub utracie przez nauczyciela prawa do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Tymczasem, § 8 ust. 5 przedmiotowej Uchwały określa przypadki, w których nauczycielowi przysługuje lub nie przysługuje prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, przy czym wspomnianego postanowienia nie można uznać za określenie warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia. Warunki przyznawania wynagrodzenia (art. 30 ust. 6 pkt 1) oraz warunki jego obliczania i wypłacania (art. 30 ust. 6 pkt 2) nie powinny bowiem być utożsamiane. W tej kwestii - zgodnie z art. 91c ust. 1 Karty nauczyciela - zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku - Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24 poz. 141). Jak wynika z art. 80 Kodeksu pracy, wynagrodzenie przysługuje za pracę rzeczywiście wykonaną. Za czas niewykonywania pracy, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Tymczasem § 8 ust. 6 cytowanej Uchwały określa w istocie - zdaniem organu - sposób obliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy. Postanowienie to nie mieści się zatem w delegacji ustawowej zawartej w art. 30 ust. 6 pkt 2 Karty Nauczyciela, gdyż nie jest to ustalenie warunków obliczania czy wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe. Przekroczenie upoważnienia ustawowego stanowi jednocześnie istotne naruszenie prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00