Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 czerwca 2008 r., sygn. II SA/Ol 329/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Beata Jezielska Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi Gminy - Wójta Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków, obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa - oddala skargę.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia "[...]", Nr "[...]", Rada Gminy "[...]", działając na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1596 ze zm., dalej jako: ustawa o s.g.) oraz art. 30 ust. 6, art. 54 ust. 3 i 7, art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) ustaliła regulamin określający wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw a także wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz podziału funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę "[...]" na 2008 rok.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia "[...]", Nr "[...]", Wojewoda, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o s.g., stwierdził nieważność § 5 ust. 1 pkt 4 lit. d i § 8 ust. 7 zdanie drugie i ust. 8 od sformułowania "z uwzględnieniem przypadków" i ich wyliczeniem w pkt. 1-4 załącznika do uchwały nr "[...]" Rady Gminy "[...]" z dnia "[...]".
Uzasadniając rozstrzygnięcie wskazał, iż niezgodne z prawem jest postanowienie § 5 ust. 1 pkt. 4 ppkt. d regulaminu, które przewiduje, jako jeden z warunków otrzymania dodatku motywacyjnego zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela, polegające na "pracy w zarządach związków zawodowych". Ani bowiem powyższy przepis, ani postanowienia rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181), nie przewidują jakichkolwiek gratyfikacji z tytułu pełnienia przez nauczyciela czynności w strukturach związkowych. Jest to niewątpliwie celowe działanie ustawodawcy, który w sposób kompleksowy uregulował zagadnienia wynagradzania członków związków zawodowych w ustawie z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 854 ze zm.). W związku z tym wszelkie regulacje dotyczące tej kwestii, zawarte w przedmiotowym regulaminie, należy uznać za podjęte bez podstawy prawnej. Podniósł nadto, że w § 8 ust. 7 regulaminu rada gminy określiła, iż za faktycznie odbyte godziny ponadwymiarowe uznaje się także godziny przypadające w dniach, w których nauczyciel nie mógł ich zrealizować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, w związku z: zawieszeniem zajęć z powodu epidemii i mrozów, rekolekcji, wyjazdem dzieci na wycieczki i imprezy, chorobą dziecka nauczanego indywidualnie, trwającą nie dłużej niż tydzień, udziałem nauczyciela w konferencjach metodycznych i szkoleniowych, a w ust. 8 rada gminy przyjęła podstawę wyliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe przy uwzględnieniu usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela z uwzględnieniem przypadków: sprawowania przez nauczyciela osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do 14 lat, korzystania przez nauczyciela ze zwolnienia od pracy, za które przysługuje wynagrodzenie, korzystania przez nauczyciela z urlopu szkoleniowego, korzystania przez nauczyciela ze zwolnienia od pracy zawodowej na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy. Powyższe postanowienia, jak wskazał, naruszają art. 30 ust. 6 pkt 2 Karty Nauczyciela. Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący, w ramach regulaminu, ustala jedynie szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw. Z kolei przyznawanie wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw następuje na podstawie zasad określonych w Karcie Nauczyciela i Kodeksie pracy, do którego odsyła art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Do organu prowadzącego należy wyłącznie ustalenie, jakie są warunki ich obliczania i wypłacania, a więc wydania należnych pieniędzy. W normie kompetencyjnej nie mieści się natomiast upoważnienie do decydowania, w jakich przypadkach nauczyciel zachowuje lub traci prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe niezrealizowane, są to bowiem warunki przyznawania (zachowania prawa do) wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe faktycznie niezrealizowane, o których decydują inne przepisy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right