Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Po 517/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Małek Sędziowie NSA Sylwia Zapalska WSA Katarzyna Nikodem /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2010r. sprawy ze skargi J. D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do listopada 2006r. oddala skargę /-/ K.Nikodem /-/ S.Małek /-/ S.Zapalska
Uzasadnienie
Na podstawie postanowienia Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w P. Nr [...], z dnia 26 marca 2008 r. oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej Nr [...], z dnia 26 marca 2008 r., przeprowadzono w firmie "A" J. D., postępowanie kontrolne i kontrolę podatkową w zakresie prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług za 2006 r.
W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego organ I instancji stwierdził, że faktury wystawione przez firmę "B" E. Ś. i "C" B. F. nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu operacji gospodarczych.
Decyzją z dnia 10 października 2008 r., Nr [...], Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P., określił J. D. zobowiązanie w podatku od towarów i usług za następujące miesiące 2006 r.: styczeń w wysokości [...], luty w wysokości [...], marzec w wysokości [...], kwiecień w wysokości [...], maj w wysokości [...], czerwiec w wysokości [...], lipiec w wysokości [...], sierpień w wysokości [...], wrzesień w wysokości [...], październik w wysokości [...], listopad w wysokości [...].
Według organu podatkowego I instancji firma "C" B. F. wprowadziła do obrotu prawnego nierzetelne faktury, które nie odzwierciedlały faktycznego przebiegu operacji gospodarczych. Jak ustalił organ podatkowy "C" zarejestrowało działalność gospodarczą w zakresie handlu złomem od 24 sierpnia 2005 r. Wystawiło w 2005 r. 86 faktur VAT dla J. D., a w 2006 r. 70 faktur VAT. Firma "C" nie zatrudniała pracowników oraz nie posiadała środków trwałych. Działalność prowadziła w wynajmowanym obiekcie. Faktury zakupu złomu były wystawiane przez "D" A. G. i "E" M. K.. Organ ustaliły, że podmioty te nie figurują w bazie urzędu skarbowego pod wskazanymi numerami NIP, ani nie prowadzą działalności gospodarczej pod podanymi adresami. Dlatego też faktury zakupu złomu przez "C" nie odzwierciedlały krzewistych transakcji. Ustalenia te zostały potwierdzone zeznaniami B. F., który zeznał, iż prowadził działalność gospodarczą polegającą na skupie oraz sprzedaży pasz oraz zakupywał i sprzedawał złom kolorowy oraz złom stalowy. Nie dokonywał jednak zakupu złomu kolorowego i stalowego od firm: "D" A. G. i "E" M. K., a także, nie sprzedawał złomu odbiorcom takim jak: "A" J. D.; "F" J. D.; "G" s.c. R. G., R. G.. B. F. zgodził się na propozycję M. K., który zaproponował mu prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej przede wszystkim na wypisywaniu faktur zakupu i sprzedaży złomu na rzecz firmy "A" J. D. za określonym wynagrodzeniem.