Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 lutego 2009 r., sygn. I SA/Po 1573/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Ruszyński Sędziowie WSA Karol Pawlicki as.sąd.WSA Roman Wiatrowski (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Urszula Kosowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2009 r. sprawy ze skargi K. Ż. - R. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i uslug za sierpień 1999 r. oddala skargę. /-/ R.Wiatrowski /-/ J.Ruszyński /-/ K.Pawlicki
Uzasadnienie
I SA/Po 1573/08
UZASADNIENIE
W dniu [...] K Ż-R złożyła korektę deklaracji od podatku od towarów i usług za [...], wykazując nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości [...]. W wyjaśnieniach do korekty wskazała, że korekta deklaracji za [...] jest związana z decyzją Urzędu Celnego z dnia [...]. Decyzja Urzędu Celnego regulowała sytuację prawną importowanego przez podatniczkę w dniu [...] towaru ([...]) wwiezionych na polski obszar celny przez graniczny Oddział Celny. Organ celny objął wskazany wyżej towar procedurą dopuszczenia do obrotu, określając m.in. należności w podatku od towarów i usług w kwocie [...]. Podatniczka wskazała, że w deklaracji VAT-7 za [...], złożonej w dniu [...], nie rozliczyła podatku naliczonego z tytułu importu towarów, w związku z tym dokonuje rozliczenia podatku zapłaconego w związku z importem towaru w korekcie deklaracji VAT-7 złożonej w dniu [...]. Jednocześnie pismem z dnia [...] podatniczka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za [...] w wysokości [...], na podstawie art. 75§ 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zmianami; dalej powoływana jako Ordynacja podatkowa).
Decyzją z dnia [...] Urzędu Skarbowego odmówił stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od towarów i usług za [...]. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że w myśl przepisu art. 79§ 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji). W związku z tym organ podatkowy pierwszej instancji uznał, że ostateczny termin złożenia wniosku o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za [...] upłynął z dniem [...], ponieważ pierwotną deklarację VAT-7 za [...] strona złożyła w Urzędzie Skarbowym w dniu [...]. Tym samym korekta rozliczenia za miesiąc [...] złożona w dniu [...] nie wywołuje, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, skutków prawnych. Nadto organ wskazuje, że podatnik nie mógł również skorygować deklaracji za miesiąc [...] w dniu [...], ponieważ możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony poprzez dokonanie korekty deklaracji występuje nie później niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.; dalej powoływana jako ustawa o VAT z 2004r.) Zatem ostateczny termin do sporządzenia i przekazania do urzędu skarbowego korekty deklaracji za [...] upłynął z końcem [...].