Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. I SA/Po 420/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz (spr.) Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: st. sekretarz sądowy Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 07 listopada 2024 r. sprawy ze skargi K. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od marca 2017 r. do kwietnia 2018 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego [...] decyzją z 22 grudnia 2023 r. określił K. M. (dalej: "strona", "skarżący", ‘podatnik") kwotę podatku do zapłaty, o którym mowa w art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm. – dalej: "u.p.t.u.") za okres od marca 2017 r. do kwietnia 2018 r.
Organ ustalił, że skarżący w okresie od marca 2017 do kwietnia 2018 r. wystawił faktury na rzecz [...] A. P., Z. sp. z o.o., [...] J. S. i [...] S. M., które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości, są to tzw. "puste faktury", które nie dokumentują zarówno dostaw towarów jak i świadczenia usług na rzecz ww. kontrahentów. Faktury te zostały ujęte przez ww. odbiorców po stronie podatku naliczonego w ewidencjach nabyć oraz rozliczone w deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7 złożonych we właściwych dla nich organach podatkowych. Następnie, po zakończonej kontroli podatkowej, strona złożyła korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za miesiące od marca 2017 do kwietnia 2018 roku, uwzględniając częściowo stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości. W korektach rozliczeń strona skorygowała wartości podatku naliczonego oraz umniejszyła podatek należny o podatek wynikający z faktur przez nią wystawionych na rzecz ww. podmiotów.
W motywach rozstrzygnięcia Naczelnik wskazał, że złożenie korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług, już po ujawnieniu przez organ podatkowy nieprawidłowości, które były powodem do umniejszenia przez stronę podatku należnego o podatek wynikający z faktur nie potwierdzających świadczenia usług czy dostaw towaru, nie może być uznane za skuteczne uchylenie się od konsekwencji przewidzianych w art. 108 ust. 1 u.p.t.u., nie jest bowiem działaniem podjętym w "odpowiednim okresie". Skutki działań strony oraz odbiorców wystawionych przez nią zakwestionowanych faktur, zostały bowiem wyeliminowane dopiero w następstwie działań organu podatkowego czyli w następstwie wszczęcia u strony kontroli podatkowej. Do czasu wszczęcia kontroli podatkowej wystawione przez stronę faktury funkcjonowały w obrocie prawnym i służyły odbiorcom tych faktur do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający.