Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Gd 364/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędzia NSA Jan Jędrkowiak Protokolant Sekretarz Sądowy Anna Rusajczyk po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2009 r. na rozprawie sprawy ze skargi R. M. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 6 maja 2009 r., nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania w sprawie budowy obiektu budowlanego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżone przez R. M. postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 6 maja 2009 r. utrzymujące w mocy postanowienie organu I instancji o odmowie zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie budowy obiektu budowlanego zostało wydane w następującym stanie sprawy administracyjnej:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zabudowy działki nr [[...]] położonej w K. Organ ustalił, że na terenie w/w działki skarżący w latach 1995-1996 wybudował bez wymaganego pozwolenia na budowę obiekt budowlany wraz z tarasem, nietrwale związany z gruntem, o konstrukcji drewnianej, pełniący funkcję gospodarczo-socjalną. Wobec powyższego ustalenia organ postanowieniem z 6 lutego 2008 r., podjętym na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 Prawa budowlanego w celu zbadania zgodności samowolnie zrealizowanej zabudowy z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zobowiązał skarżącego jako inwestora do przedłożenia, bądź zaświadczenia Wójta Gminy o zgodności obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, bądź - w przypadku braku planu - ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w terminie do dnia 31 października 2008 r. Jak wynika z akt sprawy, we wcześniejszym toku postępowania była już wydana decyzja nakazująca skarżącemu rozbiórkę wzniesionego obiektu, jednak została ona uchylona przez organ odwoławczy z uwagi na nierozpatrzenie przez organ I instancji wniosku strony o zawieszenie postępowania. We wniosku tym skarżący wskazywał, że w dniu 23 sierpnia 2006 r. wystąpił do Wójta Gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, ale wniosek ten nie został rozpatrzony. Po ponownym zakreśleniu skarżącemu terminu do wykonania obowiązków wskazanych w art. 48 ust. 3 Prawa budowlanego w dniu 30 października 2008 r. skarżący ponowił swój wniosek o zawieszenie postępowania. Skarżący wyjaśnił, że w następstwie jego wniosku z sierpnia 2006 r. o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu Wójt Gminy decyzją z 12 czerwca 2007 r. umorzył postępowanie, a Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z 2 października 2007 r. utrzymało to rozstrzygnięcie w mocy. Podstawą umorzenia postępowania w sprawie warunków zabudowy wedle w/w rozstrzygnięć było uznanie przez organy obu instancji, iż istnienie nielegalnej zabudowy stanowi przeszkodę do ustalenia warunków zabudowy dla nowej inwestycji. We wniosku o zawieszenie postępowania prowadzonego przez organ nadzoru budowlanego skarżący wyraził pogląd, że wskazane wyżej decyzje zawierają wadę powodującą ich nieważność z mocy prawa i że w związku z tym wystąpi o stwierdzenie ich nieważności, a następnie złoży nowy wniosek o ustalenie warunków zabudowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00