Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 listopada 2009 r., sygn. IV SA/Gl 594/09
Choć określono, że czas pracy przedszkola przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest nie krótszy niż 5 godzin dziennie, to jednak w żadnym razie nie upoważnia ono do formułowania twierdzeń, że rodziców i opiekunów prawnych dzieci można obciążyć opłatą tylko z tego powodu, iż przebywają one w przedszkolu w czasie przekraczającym rzeczony limit. Takie rozumowanie byłoby dopuszczalne jedynie w wypadku, gdyby wspomniany przepis określał, że podstawa programowa powinna być realizowana przez 5 godzin dziennie. Tymczasem stanowi on wyraźnie, że 5 godzin to jedynie minimum, które należy przeznaczyć na zajęcia mieszczące się w zakresie podstawy, a w rezultacie nic nie stoi na przeszkodzie, aby mogły one być realizowane w czasie dłuższym.
Nawet jednak, gdyby przyjąć, że w danym przedszkolu podstawa programowa jest rzeczywiście realizowana tylko przez wymagany prawem minimalny czas wynoszący 5 godzin dziennie, to także wówczas odpłatność mogłaby być pobierana za kolejne godziny wyłącznie wtedy, gdyby zasady ustalania wysokości omawianej należności umożliwiały jej skalkulowanie z uwzględnieniem takich kryteriów jak rodzaj udzielanych świadczeń, koszt ich prowadzenia oraz zakres, w jakim poszczególne dzieci z nich korzystają.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym :
Przewodniczący Sędzia NSA Adam Mikusiński (spr.)
Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki Sędzia WSA Małgorzata Walentek
Protokolant st. sekr. sąd. Magdalena Nowacka-Brzeźniak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2009 r. sprawy ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...]nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oddala skargę.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z dnia [...] r., Rada Miejska w R. ustaliła miesięczną opłatę wnoszoną przez rodziców lub opiekunów prawnych dzieci korzystających z usług przedszkoli publicznych prowadzonych przez Miasto R. W treści uchwały wskazano, iż rzeczona opłata obejmuje dodatkowe usługi opiekuńczo-wychowawcze z wyłączeniem usług dotyczących przygotowania posiłków) - ponad obowiązkową podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną odrębnymi przepisami oraz ustalono, że wynosi ona od [...] zł do [...] zł, w zależności od czasu, jaki dziecko przebywa dziennie w przedszkolu. Równocześnie określono, że opłata podlega zwrotowi tylko w przypadku niekorzystania przez dziecko z usług przedszkola przez wszystkie dni miesiąca, kiedy przedszkole prowadziło działalność opiekuńczo-wychowawczą. Przewidziano także możliwość otrzymania zniżki w wysokości 50% opłaty - na drugie dziecko z jednej rodziny korzystające również z przedszkola a nadto zwolnienie z obowiązku jej ponoszenia - na trzecie i następne dziecko z jednej rodziny, jeżeli dwoje pozostałych korzysta z przedszkola oraz na dzieci, których wyżywienie jest finansowane przez ośrodek pomocy społecznej.