Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 23 czerwca 2010 r., sygn. II SA/Go 345/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędzia WSA Michał Ruszyński Protokolant specjalista Ewa Kłosowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] r. nr XXXIV/263/09 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...] czerwca 2009r. Nr XXXIV/263/09 Rada Gminy, na podstawie art. 18 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.), art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.) oraz na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 z późn.zm.), ustaliła wysokość opłat za świadczenia przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę.

Pismem z dnia [...] sierpnia 2009r. Prokurator Rejonowy wniósł, na podstawie art. 3 § 2 pkt 5, art. 50 § 1 i art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z późn.zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz.U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206 z późn.zm.), skargę na powyższą uchwałę w części obejmującej § 1 pkt 1 lit a-c i pkt 4 oraz wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w zaskarżonej części.

Skarżący zarzucił przedmiotowej uchwale istotne naruszenie prawa, tj. art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn.zm.) poprzez ustalenie w § 1 pkt 1 lit a-c i pkt 4 częściowej odpłatności za świadczenia przedszkoli przekraczające podstawę programową wychowania przedszkolnego w wysokości 10% za pierwsze dziecko uczęszczające do przedszkola, 8% za drugie dziecko uczęszczające do przedszkola, 6% za trzecie dziecko i każde następne dziecko uczęszczające do przedszkola najniższego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego corocznie przez Główny Urząd Statystyczny, przy czym opłata ta nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zapisu do lub wypisu dziecka z przedszkola w trakcie miesiąca. Prokurator stwierdził, iż określono ww. opłaty w stałej wysokości, pomimo braku po stronie Rady Gminy kompetencji do ustalania opłat o charakterze stałym za korzystanie z tego rodzaju świadczeń, które są nakładane na rodziców (opiekunów) dzieci korzystających z przedszkoli publicznych niezależnie od charakteru dodatkowych świadczeń wykraczających poza podstawę programową i realizowanych przez dane przedszkole oraz niezależnie od częstotliwości i czasu korzystania z tych świadczeń przez poszczególne dzieci.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00