Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 19 sierpnia 2009 r., sygn. II SA/Bd 298/09

 

19 sierpnia 2009r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Czerwiński Sędziowie: Sędzia WSA Wojciech Jarzembski (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Włodarska Protokolant Jakub Jagodziński po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 sierpnia 2009r. sprawy ze skargi Parafii A w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lutego 2009r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Nr [...] Wójt Gminy K. wymierzył Parafii R. w K. administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia w wysokości 114574,74 zł. Po rozpatrzenia odwołania Parafii Samorządowe Kolegium Odwoławcze we W. decyzją z dnia [...] Nr [...] uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia.

Decyzją z dnia [...] Nr [...] Wójt Gminy K., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej powoływanej jako kpa) oraz art. 88 i art. 89 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880, dalej powoływanej jako ustawa o ochronie przyrody), wymierzył Parafii R. w K. administracyjną karę pieniężną w wysokości 77099,34 zł. za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 5 drzew (2 robinii akacjowych o obwodzie pni 141,30 cm i 96,08 cm oraz 3 kasztanowców zwyczajnych o obwodzie pni 96,08 cm, 113,04 cm i 107,30 cm) z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, oznaczonej nr ewid. [...], położonej w K., wskazując że uiszczenie kary ma nastąpić w terminie 14 dni od dnia, w którym w/w decyzja stanie się ostateczna. W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, iż w dniu 6 czerwca 2008 r. otrzymał z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w T. Delegatura we W. pismo informujące, że z terenu działki oznaczonej nr ewid. [...] stanowiącej otoczenie kościoła usunięto bez wymaganego zezwolenia 5 drzew (2 sztuki robinii akacjowej i 3 sztuki kasztanowców), w związku z czym wszczęte zostało postępowanie administracyjne. W toku prowadzonego postępowania ustalono, że w/w Parafia jest właścicielem nieruchomości oznaczonej nr ewid. [...], położonej w K., wpisanej do rejestru zabytków pod numerem [...]. Po przeprowadzeniu w dniu 5 września 2008 r. oględzin miejsca wycinki drzew stwierdzono, że z terenu w/w nieruchomości usunięto łącznie nie 5 a 7 drzew (4 robinie akacjowe i 3 kasztanowce zwyczajne), z tym że dwa z nich (2 robinie akacjowe) usunięto ponad 5 lat temu zatem sprawa dotycząca ich wycinki uległa przedawnieniu. Ustalono również, że drzewa zostały usunięte bez wymaganego zezwolenia przez parafian na polecenie proboszcza Parafii. Po przeprowadzeniu dalszych czynności, w tym przesłuchania świadków i przeprowadzeniu ekspertyzy dendrochronologicznej, organ stwierdził iż drzewa zinwentaryzowane w protokole oględzin pod nr 1-4 zostały usunięte w lutym 2008 r., natomiast drzewo nr 5 w 2008 r. wyjątkowo w 2007 r. Organ wyjaśnił, iż termin usunięcia drzew nr 1-4 był między stronami bezsporny, co do zaś terminu usunięcia drzewa nr 5 istniał spór między stronami, albowiem według oświadczenia proboszcza drzewo to zostało usunięte w 1997 r., zaś według opinii dr nauk przyrodniczych L. R., uczestnika oględzin z dnia 5 września 2008 r., drzewo nr 5 zostało ścięte w podobnym okresie co drzewa nr 3 i 4. W związku z zaistniałymi rozbieżnościami, zlecono opracowanie analizy dendrochronologicznej. Z przeprowadzonej przez dr M. K. ekspertyzy dendrochronologicznej z dnia 6 października 2008 r. jednoznacznie wynika, iż drzewo nr 5 zostało usunięte w 2008 r., wyjątkowo zaś w 2007 r. Ponadto organ stwierdził, powołując się na opinię dr L. R., że wszystkie egzemplarze badanych pni były pozostałością typowych drzew mających niegdyś pień i koronę. Odnosząc się zaś do twierdzeń proboszcza i większości świadków, że wycięte drzewa były wiatrołomami, organ wyjaśnił że również na usunięcie wiatrołomów potrzebne jest zezwolenie odpowiedniego organu. Zdaniem organu, zezwolenie na usunięcie drzew w myśl z art. 83 ust.1 ustawy o ochronie przyrody jest wymagane niezależnie od stanu żywotności drzew i ich oddziaływania na otoczenie, z wyjątkami określonymi w art. 83 ust.6 w/w ustawy, które nie miały miejsca w przedmiotowej sprawie. I dlatego wobec powyższych ustaleń faktycznych oraz treści przepisów art. 83 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody, w myśl których usunięcie drzew z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, którego Parafia nie posiada i o które nie występowała, organ zobligowany był stosownie do treści art. 88 ust. 1 w/w ustawy nałożyć na stronę administracyjną karę pieniężną, która zgodnie z art. 89 ust. 1 i art. 85 ust.6 w/w ustawy ustalona jest w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów i powiększona jest o 100%. Organ wskazał, iż stawki opłat dla drzew nr 1-4 wyliczono na podstawie obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 16 października 2007 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew l krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2008 (M.P. z 2007 r. Nr 77, poz. 828), natomiast dla drzewa nr 5, działając na korzyść strony i biorąc pod uwagę treść ekspertyzy dendrochronologicznej z dnia 6 października 2008 r., wyliczono na podstawie obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2006 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2007 (M.P. z 2006 r. Nr 73, poz. 733). Organ wyjaśnił również, iż obwody pni przedmiotowych drzew wyliczono, w myśl art. 89 ust.3 w/w ustawy, przyjmując najmniejszy promień pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10 %. W ten sposób ustalono, że drzewo nr 1 (robinia akacjowa) posiadało obwód pnia - 141,30 cm, drzewo nr 2 (robinia akacjowa) - 96,08 cm, drzewo nr 3 (kasztanowiec zwyczajny) - 107,30 cm, drzewo nr 4 (kasztanowiec zwyczajny) - 113,04 cm i zaś drzewo nr 5 (kasztanowiec zwyczajny) - 96,08 cm. W związku z czym stawka opłaty za usunięcie drzew nr 1-2 za 1 cm obwodu pnia wyniosła 11,76 zł., drzew nr 3-4 - 31,97 zł., zaś drzewa nr 5 - 31,37 zł. Przyjmując wskazane wartości organ ustalił, iż administracyjna kara pieniężna za usunięcie przedmiotowych drzew wynosi 77099,34 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00