Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 lipca 2009 r., sygn. II SA/Gl 204/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek Sędziowie Sędzia NSA Ewa Krawczyk Sędzia WSA Maria Taniewska - Banacka (spr.) Protokolant Magdalena Matuszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lipca 2009 r. sprawy ze skargi E. H. i W. K. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie wprowadzenia zmiany danych w operacie ewidencji gruntów i budynków oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] r. wspólnicy spółki cywilnej W. K. i E. H. złożyli wniosek w sprawie wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków, dotyczących działek nr [...],[...] i [...]. Żądanie dotyczyło wykreślenia ujawnionego w ewidencji rodzaju użytków (tereny przemysłowe) i wpisaniu pierwotnego ich rodzaju (grunty rolne). Zdaniem wnioskodawców przekwalifikowania dokonano bowiem bez podstawy prawnej decyzją Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych w K. z dnia [...] nr [...].
Natomiast wnioskiem z dnia [...] r. wnioskodawcy zwrócili się o uchylenie wskazanej powyżej ostatecznej decyzji Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych w K.
Decyzją z dnia [...] r. Prezydent Miasta M. odmówił uchylenia decyzji ostatecznej z [...] r., a w wyniku rozpoznania wniesionego odwołania [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Wyrokiem z dnia 5 grudnia 2007 r. sygn. akt II SA/GL 242/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił wniesioną przez W. K. i E. H. skargę. W uzasadnieniu Sąd stwierdził jednak, iż nie podziela przekonania organu odwoławczego, jakoby w toku postępowania doszło do takiego sprecyzowania treści żądania strony, które pozwoliło rozstrzygnąć w jednym postępowaniu o całości zgłoszonych żądań. W ocenie Sądu wniosek z dnia [...] r. dotyczący dokonania zmian w ewidencji nie został rozpoznany po przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji decyzją organu odwoławczego z dnia [...] r. Postępowanie w tym zakresie winno zatem być kontynuowane. Odnośnie możliwości wprowadzenia w ewidencji żądanych przez strony zmian Sąd wskazał natomiast, iż cyt. "podstawę prawną dla przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów stanowią przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1956 r. w sprawie klasyfikacji gruntów (Dz. U. nr 19, poz. 97 ze zm.). Projekt klasyfikacji przeprowadza uprawniony klasyfikator. Zgodnie z § 9 tego aktu, prawomocne orzeczenie w sprawie klasyfikacji gruntów stanowi podstawę do wniesienia wyników klasyfikacji do ewidencji gruntów i budynków. Tak więc ani ustalenie klasy gruntu nie może być dokonane w dowolny sposób, w szczególności na drodze porozumienia strony z organem ewidencyjnym, ani zmiana w ewidencji nie może opierać się na korekcie decyzji przeprowadzonej ze względu na interes strony i za jej zgodą. Zmiana ta może zostać dokonana jedynie w trybie i w oparciu o dokumenty o jakich mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. nr 38, poz. 454)".