Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 czerwca 2009 r., sygn. II SA/Ol 439/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 czerwca 2009 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 16 "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia "[...]" P. S. - policjant w służbie stałej - zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji w "[...]" o przyznanie pomocy finansowej na budowę domu mieszkalnego położonego w miejscowości "[...]" przy ul. "[...]" nr "[...]".

Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]", Komendant Powiatowy Policji w "[...]" odmówił P. S. przyznania pomocy finansowej. Jako podstawę prawną orzeczenia wskazał art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.), art. 94 ust. 1 i art. 97 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (j.t. Dz. U. z 2007r. Nr 43, poz. 277 ze zm.), § 1, § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 października 2001r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów (Dz. U. Nr 131, poz. 1468) oraz § 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów (Dz. U. Nr 105, poz. 884 ze zm.). W uzasadnieniu podał, że na mocy art. 88 ust. 1 ustawy o Policji, policjantowi w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej, z uwzględnieniem liczby członków rodziny oraz ich uprawnień wynikających z przepisów odrębnych, zastępczą formą realizacji prawa do lokalu mieszkalnego jest - stosownie do art. 94 ust. powyższej ustawy - możliwość przyznania funkcjonariuszowi pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Natomiast zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego - za brak lokalu uznaje się, jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej policjant lub członkowie jego rodziny nie posiadają lokalu mieszkalnego przydzielonego na podstawie decyzji administracyjnej, spółdzielczego lokalu mieszkalnego, lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie umowy najmu, domu jednorodzinnego, domu mieszkalno-pensjonatowego lub lokalu mieszkalnego stanowiącą odrębna nieruchomość. Organ podniósł, iż ze znajdującej się w aktach sprawy kopii aktu notarialnego Rep. "[...]" nr "[...]" z dnia "[...]" wynika, że na mocy umowy darowizny P. S. otrzymał nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym murowanym w stanie surowym otwartym o pow. użytkowej "[...]" oraz budynek gospodarczy adoptowany na cele mieszkalne o pow. użytkowej "[...]" wraz z ustanowioną na rzecz jego rodziców bezpłatną, osobistą służebnością dożywotnią, polegającą na prawie wspólnego korzystania z całego budynku gospodarczego zaadaptowanego na cele mieszkalne do czasu zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Ponadto z kopii aktu notarialnego Rep. "[...]" nr "[...]" z dnia "[...]" wynika, że nastąpiło zrzeczenie się służebności osobistej polegającej na prawie wspólnego korzystania z całego budynku mieszkalnego do czasu zakończenia budowy domu mieszkalnego. Dlatego też, uwzględniając treść obu aktów notarialnych, jednoznacznie należy stwierdzić, że wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami całego budynku gospodarczego adaptowanego na cele mieszkalne, który w akcie notarialnym z dnia "[...]" został określony mianem budynku mieszkalnego. Nadto, decyzją Komendanta Powiatowego Policji w "[...]" od dnia "[...]" przyznany został P. S. równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego, a w związku z faktem, że budynek gospodarczy został adaptowany na cele mieszkalne i została zmieniona jego funkcja przez co stał się budynkiem mieszkalnym, to zaczął spełniać kryteria lokalu mieszkalnego. Ponadto wskazał, iż z załączonego szkicu budynku, w którym mieszka wnioskodawca wraz z rodziną wynika, że ogólna powierzchnia pokoi wynosi 37,35m2, co w przeliczeniu na jednego członka rodziny zainteresowanego wynosi 9,34m2. Zostały zatem zachowane normy zaludnienia przysługujące policjantowi na jednego członka rodziny, które zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów wynoszą od 7 do 10m2.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00