Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 2 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Rz 160/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Krystyna Józefczyk Sędziowie NSA Jerzy Solarski /spr./ NSA Małgorzata Wolska Protokolant st. sekr. sąd. Maria Kołcz po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2009 r. sprawy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody (...) z dnia (...), Nr (...) w przedmiocie ustalenia punktów sprzedaży napojów alkoholowych -skargę oddala-

Uzasadnienie

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]r. nr[...], na podstawie art. 85, art. 86 i art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zm./ oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. z 2007 r., Nr 70, poz. 473, ze zm./, stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy A. nr [...] z dnia [...]r. w sprawie ustalenia punktów sprzedaży napojów alkoholowych zwierających powyżej 4,5 % alkoholu /z wyjątkiem piwa/, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że w dniu [...]r. wpłynęła do organu nadzoru uchwała Rady Gminy A. podjęta na podstawie art. 12 ust.1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustalająca w § 1 dla terenu Gminy A. "0" punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Cytując treść materialnoprawnej podstawy uchwały organ nadzoru stwierdził, że posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem "rada gminy ustala .... liczbę punktów" oznacza, iż organ stanowiący gminy jest zobligowany do określenia konkretnej liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych. W ramach tego przepisu rada gminy nie może ustalić dla terenu gminy liczby "0" punktów sprzedaży napojów alkoholowych, przy czym stanowisko takiego zaprezentował NSA OZ w Rzeszowie w wyroku z dnia 21.05.1997 r. sygn. akt II SA/Rz 145/97. Niezależnie od tego organ nadzoru wskazał, iż rada gminy ustalając regulacje prawne w tym zakresie ma pełną swobodę w dostosowaniu ich do warunków miejscowych. Jednakże przewidziana prawem swoboda rady gminy nie jest dowolna, jest ograniczona treścią obowiązującego porządku prawnego. W szczególności przy ustalaniu zakresu i treści normy kompetencyjnej upoważniającej do uchwalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych rada gminy jest obowiązana uwzględnić przepisy Konstytucji, której stosowanie jest obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego. Z art. 7 i art. 16 ust. 2 Konstytucji RP wynika, że samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Z kolei art. 8 Konstytucji RP stwierdza, iż jest ona najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej, a jej przepisy stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. Oznacza to, że w granicach wynikających z ustaw gmina podejmuje wszelkie czynności prawne i faktyczne, kierując się wolą wyrażoną przez jej organy. Reasumując Wojewoda stwierdził, że ustalenie przez Radę Gminy dla terenu Gminy A. "0" punktów sprzedaży napojów alkoholowych stanowi istotne naruszenie prawa, w szczególności art. 12 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wobec tego należało stwierdzić nieważność tej uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00