Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Po 267/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz M. Geremek (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Mirella Ławniczak Protokolant Starszy sekretarz sądowy Monika Pancewicz po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2008 r. sprawy ze skargi B.D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia w postępowaniu o stwierdzenie nieważności wydania z naruszeniem prawa decyzji o warunkach zabudowy terenu I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w na rzecz skarżącego kwotę 440 zł (czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/ M. Ławniczak /-/ T. Geremek /-/ W. Długaszewska

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze działając na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 Kpa stwierdziło nieważność decyzji Prezydenta Miasta z dnia [...] r. nr [...] ustalającej warunki zabudowy z wniosku B. D. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, przewidzianej do realizacji na działce [...] przy ul. [...] w P .

SKO w ramach wszczętego postępowania w trybie nadzwyczajnym ustaliło w objętej wnioskiem decyzji Prezydenta Miasta wystąpienie jednej z przesłanek skutkujących stwierdzeniem nieważności, tj. decyzja ta została wydana z rażącym naruszeniem prawa. Ze sporządzonej dla potrzeb ww. sprawy analizy urbanistycznej wynika, że na terenie, na którym znajduje się objęta zamierzeniem inwestycyjnym działka występuje znaczne zróżnicowanie linii zabudowy, kształtując się między 1m a 5m względem frontowej działki. Z uwagi na to w ramach wymagań dotyczących nowej zabudowy, ustalono obowiązująca linię zabudowy od strony ul. [...] w odległości 4m od granicy działki w nawiązaniu do sąsiedniej zabudowy z ul. [...] nr i [...] dopuszczając jednocześnie częściowe wycofanie elewacji frontowej nie więcej niż 1m względem ustalonej obowiązującej linii zabudowy. Takie usytuowanie zabudowy miałby z kolei stanowić nawiązanie do realizowanego skrajnego segmentu budynku (5m od ul.[...]). Powyższe ustalenie znalazło odzwierciedlenie w ww. decyzji o warunkach zabudowy. Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (DZ. U. Nr 164 poz. 1588) obowiązującą linię nowej zabudowy na działce objętej wnioskiem wyznacza się jako przedłużenie linii istniejącej na działkach sąsiednich. Mowa jest tu zatem - wywodzi SKO - o jednej linii zabudowy, a w sytuacji gdy linia istniejącej zabudowy na działkach sąsiednich przebiega tworząc uskok, wówczas obowiązującą linię nowej zabudowy ustala się jako kontynuację linii zabudowy tego budynku, który znajduje się w większej odległości od pasa drogowego (§ 4 ust. 3). W tym stanie rzeczy zdaniem Samorządowego kolegium Odwoławczego wydana przez Prezydenta Miasta decyzja zawiera ustalenia będące w oczywistej sprzeczności z treścią powyższego zapisu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00