Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Gl 489/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant starszy sekretarz sądowy Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2008r. sprawy ze skargi Gminy B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy przywrócenia przebiegu granicy i zmiany związanych z jej przebiegiem zapisów w ewidencji gruntów i budynków oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r. Wójt Gminy B. zwrócił się do

Starosty Powiatu L. o wyjaśnienie zaistniałych zmian w przebiegu

granicy pomiędzy gminami B. i H., podkreślając, że stwierdzonej, podczas uzgadniania przebiegu gazociągu, zmiany nikt z gminą nie dyskutował i nie uzgadniał. Wobec istotnej różnicy w przebiegu tej granicy domagał się przywrócenia jej przebiegu w pierwotnym kształcie, tzn. zgodnie z ustaleniami zatwierdzonymi przez Radę Ministrów w 1993 r.

Decyzją z dnia [...] r. Nr [...] Starosta Powiatu L., powołując się na art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1980 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.) o § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie utworzenia, zmiany granic i ustalenia siedzib gmin w niektórych województwach oraz nadania gminie statusu miasta ( Dz.U. Nr 100, poz. 500) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego, odmówił "dokonania zmiany przebiegu granic pomiędzy gminami B. i H., w ten sposób, aby do gminy B. zaliczyć część obszaru wsi O. oraz część obszaru osady P. o nazwie [...] - [...]".

Organ pierwszej instancji uzasadniając odmowę wskazał, że ustalone granice Gminy B. są zgodne ze stanem faktycznym i są równoznaczne z granicami obrębu ewidencyjnego B. oraz że określone zostały w ten sposób przez Geodetę Powiatowego Starostwa Powiatowego w L. zgodnie z zapisem Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. Zwrócił przy tym uwagę, że wymienione rozporządzenie opublikowane w Dzienniku Ustaw, jest prawem powszechnie obowiązującym i stojącym znacznie wyżej w hierarchii, niż pismo Urzędu Wojewódzkiego w C. Powierzchnia statystyczna Gminy B. wykazana w Wojewódzkim Wykazie Powierzchni Jednostek Podziału Terytorialnego Państwa, według stanu na dzień [...] r. - wynosi [...] ha, co czyni różnicę pomiędzy powierzchnią statystyczną a ewidencyjną właśnie ok. [...] ha, czyli tyle ile powierzchni zajmuje wskazana część obszaru wsi O. przyłączona do gminy B. Z uwagi jednak, iż rozporządzenie Rady Ministrów jest prawem powszechnie obowiązującym i stojącym wyżej w hierarchii niż inne powoływane w sprawie dokumenty, a zwłaszcza pismo Urzędu Wojewódzkiego w C, nie ma wątpliwości, że ten właśnie akt zawiera wyraźnie określenie składu "elementów" wchodzących w skład gminy B.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00