Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 kwietnia 2008 r., sygn. II SA/Gl 174/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia NSA Łucja Franiczek (spr.), Sędzia WSA Włodzimierz Kubik, Protokolant Referent stażysta Anna Cyganek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi Powiatu W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przekazania zarządzania drogami publicznymi oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Powiatu W. uchwałą nr [...] podjętą w dniu [...] r., działając na podstawie art. 12 pkt 8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U, z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powierzyła Miastu P. prowadzenie zadań zimowego utrzymania dróg powiatowych w sezonie [...] oraz przyjęła od Miasta P. prowadzenie zadań zimowego utrzymania dróg gminnych w sezonie [...] - na zasadach i w zakresie określonym w porozumieniu zawartym pomiędzy Zarządem Powiatu W. a Burmistrzem Miasta P.

Odpis powyższej uchwały doręczono organowi nadzoru w dniu [...] r., zaś pismem z dnia [...] r. powiadomiono o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności powyższej uchwały - w częściach dotyczących prowadzenia zadań zimowego utrzymania dróg gminnych przez Powiat W.

Następnie zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym, podjętym z up. Wojewody na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, stwierdzono nieważność uchwały Rady Powiatu W. w wyżej wskazanym zakresie - jako niezgodnej z art. 12 pkt 8a w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 8 i art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zdaniem organu nadzoru, zgodnie z zasadą pomocniczości, do której odwołuje się Preamuła Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., nie jest dopuszczalne zawarcie porozumienia przez powiat z organami gminy w celu realizacji przypisanych im zdań i wykonywania ich kompetencji przez organy powiatu. Na mocy zawieranych porozumień możliwe jest zatem przekazywanie zadań publicznych w ramach tego samego szczebla samorządu, bądź też przekazywanie ich "w dół", tak by urzeczywistniony został postulat sformułowany w art. 4 ust. 3 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu 15 października 1985 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 142, poz. 607). Nadto, zdaniem organu nadzoru, przeciwko powierzaniu do wykonywania przez powiat zadań gminnych, przemawia też analiza powołanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, z których wynika, że o ile gmina może na podstawie porozumień przejmować do wykonania zadania należące do właściwości administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, to zadania własne może powierzyć do wykonania wyłącznie innej gminie. Zasada ta ma też zastosowanie w sprawach zarządzania drogami publicznymi. Stąd też w ocenie organu, dyspozycja zawarta w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.), nie obejmuje swym zakresem porozumień, na mocy których zarządzanie drogami gminnymi przekazane byłoby zarządowi powiatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00