Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Gd 633/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Romała (spr.), Asesor WSA Irena Wesołowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Orska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi firmy A spółki z o.o. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...], [...], [...] w przedmiocie podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz strony skarżącej kwotę 280 (dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem, zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej, po rozpatrzeniu odwołania "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] określającą skarżącej podatek akcyzowy oraz podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów.
Podstawą rozstrzygnięcia Dyrektora Izby Celnej był następujący stan faktyczny:
W dniu 28 maja 2006 r. "A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w S. zwana w dalszej części "Spółką", działając przez przedstawiciela bezpośredniego, dokonała zgłoszenia celnego, wnioskując o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu oleju napędowego barwionego przeznaczonego do celów grzewczych, z zastosowaniem zerowej stawki celnej.
Zgłoszenie spełniało wymogi formalne, zostało więc przyjęte i zarejestrowane pod numerem [...], i w dniu 28 maja 2006 r. towar zwolniono.
Pismem z dnia 13 czerwca 2006 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o korektę w/w zgłoszenia celnego w części dotyczącej ilości towaru.
We wniosku wskazano, że wyniki kontroli ilościowej dokonanej przy wyładunku towaru wykazały różnicę pomiędzy ilością towaru wykazanego w konosamencie statku a ilością faktycznie wyładowaną. Do wniosku dołączono raport kontrolny nr [...] z dnia 29 maja 2006 r., sporządzony przez "B" Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w S. zwaną w dalszej części "B", z którego wynika, że przyjęty na ląd towar ważył mniej o 0,562 tony metryczne w próżni i mniej o 0,561 ton metrycznych w powietrzu, zaś jego objętość w temperaturze 15 C wyniosła mniej o 0,641 m3.