Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2008 r., sygn. I SA/Gd 626/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Sławomir Kozik, Sędziowie Sędzia NSA Ewa Kwarcińska, Asesor WSA Danuta Oleś (spr.), Protokolant Sekretarz Sądowy Marzena Cybulska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 stycznia 2008 r. sprawy ze skargi firmy "A", spółki z o.o. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...], [...], [...] w przedmiocie podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz strony skarżącej kwotę 297 (dwieście dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku przez A. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. jest decyzja Dyrektora Izby Celnej z dnia [...], którą utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] określającą Spółce podatek akcyzowy oraz podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów.
Podstawą wskazanych powyżej rozstrzygnięć był następujący stan faktyczny:
W dniu 28 listopada 2005 r. A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. zwana w dalszej części "Spółką", działając przez przedstawiciela bezpośredniego, dokonała zgłoszenia celnego, wnioskując o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu oleju napędowego barwionego przeznaczonego do celów grzewczych, z zastosowaniem zerowej stawki celnej.
Zgłoszenie spełniało wymogi formalne, zostało więc przyjęte i zarejestrowane pod numerem [...]. W dniu dokonania zgłoszenia celnego towar zwolniono.
W dniu 30 grudnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego wpłynęło pismo Spółki z wnioskiem o korektę w/w zgłoszenia celnego w części dotyczącej ilości towaru, jego wartości i kosztów ubezpieczenia.
We wniosku Spółka wskazała, że kontrola ilościowa dokonana przy wyładunku towaru wykazała różnicę pomiędzy ilością towaru wykazanego w konosamencie statku a ilością faktycznie wyładowaną. Do wniosku dołączono raport kontrolny z dnia 29 listopada 2005 r., sporządzony przez B. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w S. zwaną w dalszej części "B.", z którego wynikały różnice w ilości paliwa.