Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 listopada 2007 r., sygn. I SA/Gd 702/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Kolanowski (spr.), Asesor WSA Bogusław Woźniak, Protokolant Referent Dorota Pellowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 listopada 2007r. sprawy ze skargi firma "A" spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr[...],[...],[...] w przedmiocie podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz strony skarżącej kwotę 280 (dwieście osiemdziesiąt )złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej, po rozpatrzeniu odwołania "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] określającą skarżącej podatek akcyzowy oraz podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów.
Podstawą rozstrzygnięcia Dyrektora Izby Celnej był następujący stan faktyczny:
W dniu 23 grudnia 2005 r. "A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w S. zwana w dalszej części "Spółką", działając przez przedstawiciela bezpośredniego, dokonała zgłoszenia celnego, wnioskując o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu oleju napędowego, barwionego, przeznaczonego do celów grzewczych, z zastosowaniem zerowej stawki celnej.
Zgłoszenie spełniało wymogi formalne, zostało więc przyjęte i zarejestrowane pod numerem [...], i w dniu 23 grudnia 2005 r. towar zwolniono.
Pismem z dnia 24 stycznia 2006 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o korektę w/w zgłoszenia celnego w części dotyczącej wartości i ilości towaru oraz kosztów ubezpieczenia.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, że wyniki kontroli ilościowej dokonanej przy wyładunku towaru wykazały różnicę pomiędzy ilością towaru wykazanego w konosamencie statku a ilością faktycznie wyładowaną. Do wniosku dołączono raport kontrolny nr z dnia 27 grudnia 2005 r., sporządzony przez "B" Sp. z o.o. w S. zwaną w dalszej części "B", z którego wynika, że przyjęty na ląd towar ważył mniej o 3,796 tony metryczne w próżni i mniej o 3,791 tony metryczne w powietrzu, zaś jego objętość w temperaturze 15 C wyniosła mniej o 4,575 m3.