Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 września 2007 r., sygn. II SA/Gd 422/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska (spr.) Sędzia WSA Janina Guść Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Dobroń po rozpoznaniu w dniu 13 września 2007 r. na rozprawie sprawy ze skargi A. D. i J. P. na uchwałę Rady Miasta z dnia [...]., nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia protestów do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.
UZASADNIENIE
Uchwałą z dnia [...] Rada Miasta przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [...]. Projekt tego planu został wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 1.10.2003r. do 29.10.2003r. oraz od 1.10.2004r. do 29.10.2004r.
J. P. wniósł do Rady Miasta pismo zatytułowane jako zarzuty do projektu planu zagospodarowania przestrzennego, dotyczące przebudowy ulicy Zawodzie. W piśmie tym skarżący wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi [...], na stanowiącej jego własność nieruchomości położonej przy ulicy [...]. Planowana rozbudowa ul. Zawodzie przewiduje zamknięcie dojazdu do warsztatu od strony ul. [...] i komunikowanie się w okresie prowadzenia prac drogowych od strony ulicy [...]. Skarżący wniósł o zaprojektowanie organizacji ruchu, która pozwoliłaby na bezkolizyjne realizowanie robót drogowych przy jednoczesnym dojeździe do ulicy Zawodzie od strony ulicy [...].
A. D. złożył również zarzut, w którym wniósł o uchylenie projektu jako niezgodnego z prawem i przekazanie do ponownego rozpatrzenia likwidacji przejazdu kolejowego przy ul. Zawodzie, usytuowania trasy "Nowa Sandomierska" przez środek dzielnicy mieszkaniowej i tereny zielone produkujące żywność oraz zmiany w systemie melioracji. Skarżący podniósł, że po zlikwidowaniu przejazdu mieszkańcy nie będą mieli bezpośredniego dostępu do infrastruktury użyteczności publicznej tj. ośrodka zdrowia, poczty, sieci usługowo-handlowej. Znacznie wzrosną koszty przejazdów ludzi dojeżdżających do pracy komunikacją miejską, jak też własnym samochodem. Przejście pieszo mieszkańców ul. Zawodzie do G. będzie niemożliwe. Usytuowanie trasy "Nowa Sandomierska", która będzie służyć jako objazd Śródmieścia przez środek dzielnicy mieszkaniowej i tereny zielone produkujące żywność jest zagrożeniem dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt. Sumując szkodliwe parametry torów z bocznicą przetaczania wagonów hałas przekroczy normy dla budownictwa jednorodzinnego i terenów wiejskich. Zwiększenie emisji gazów i pyłów dyskwalifikuje dzielnicę jako środowisko mieszkaniowe. Projektowany system wodno-melioracyjny budzi zastrzeżenia. Woda opadowa i gruntowa z terenu depresyjnego będzie mieć utrudniony przepływ przez nasyp kolejowy i pod ulicą "Nową Sandomierska. Inwestycje przy ulicy Łanowej sparaliżują dopływ wody do pompy przy ulicy Olszyńskiej. Projektowany nowy kanał na terenie ogrodów działkowych ma załamania pod kątem 90 i brak naturalnego spadku związanego z ukształtowaniem terenu. Przy projektowaniu brak było konsultacji z działającą na tym terenie spółką wodno-melioracyjną. Istnieje możliwość wystąpienia powodzi i degradacji terenów rolniczych.