Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2007 r., sygn. III SA/Wr 189/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia NSA Józef Kremis Sędzia WSA Marcin Miemiec Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 czerwca 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miasta L. z dnia 27 czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie zasad i trybu umorzenia wierzytelności I. stwierdza nieważność paragrafu 7 zaskarżonej uchwały; II. dalej idącą skargę oddala; III. określa, że zaskarżona uchwała w części oznaczonej w punkcie I wyroku nie może być wykonana
Uzasadnienie
Wojewoda D. zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu uchwałę Rady Miasta L. nr [...] z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności Gminy Miejskiej L. przez jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej L. wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w części dotyczącej § 5 we fragmencie "pisemny udokumentowany" oraz tiret drugie, a także § 7.
Organ nadzoru stwierdził, że treść § 5, stanowiąca, że kierownicy jednostek organizacyjnych podejmują decyzje na pisemny udokumentowany wniosek dłużnika lub z urzędu, we fragmencie "pisemny udokumentowany" w istotny sposób narusza art. 61 § 1 kpa i art.63 k.p.a. w związku z § 118 i 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20.06.2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", a także art. 7 Konstytucji RP oraz art. 43 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z treścią art. 61 k.p.a. postępowanie administracyjne wszczyna się z urzędu lub na żądanie strony. Organ administracji publicznej, zdaniem skarżącego, nie ma możliwości wyboru między tymi dwoma rozwiązaniami. Jeśli przepisy szczególne wyraźnie określają przypadki wszczęcia postępowania na wniosek bądź też z urzędu, jest on związany tymi postanowieniami. W sytuacji gdy przepisy szczególne nie regulują sposobu wszczęcia postępowania, ustalenie w tym zakresie następuje w wyniku wykładni przepisów materialnoprawnych. Skarżący przyjmuje, że inicjatywa wszczęcia postępowania należy do organu administracji, gdy celem postępowania głównego jest ustalenie sytuacji prawnej jednostki w zakresie ciążących na niej obowiązków, ograniczenia lub cofnięcia uprawnień. Natomiast inicjatywa należy do strony, gdy chodzi o ustalenie sytuacji prawnej jednostki w zakresie jej interesu prawnego. Kodeks postępowania administracyjnego nie nakłada na stronę obowiązku wskazania zasadności wniosku, gdyż okoliczność ta musi być z urzędu, w sposób wyczerpujący, wyjaśniona przez organ administracyjny w toku wszczętego postępowania. Dodatkowo wprowadzenie przez Radę Miasta wymogu składania pisemnych udokumentowanych wniosków stanowi niedopuszczalną modyfikację art. 63 § 1 k.p.a. Norma kompetencyjna zawarta w art. 43 ustawy o finansach publicznych nie daje podstaw do wprowadzania, odmiennych od ustawowych (określonych w k.p.a.), regulacji dotyczących zasad postępowania w przedmiotowym zakresie.