Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 czerwca 2007 r., sygn. III SA/Łd 239/07

Dnia 22 czerwca 2007 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Krzemieniewska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Protokolant Referendarz sądowy Leszek Foryś, po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2007 roku na rozprawie sprawy ze skargi R. T. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasiłku dla bezrobotnych oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...], nr [...] Starosta Powiatu [...] działając na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a i b w związku z art. 73 ust. 7, art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) oraz art. 104 k.p.a - uznał R. T. z dniem 4 maja 2005 roku za osobę bezrobotną i odmówił przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 4 maja 2005 roku.

Po rozpoznaniu odwołania od powyższej decyzji, Wojewoda [...] decyzją z dnia [...], nr [...], utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu decyzji organ administracji publicznej podniósł, że w dniu dokonania pierwszej rejestracji, tj. dnia 10 listopada 2004 roku R. T. legitymował się ponad 5-letnim okresem zatrudnienia uprawiającym do przyznania zasiłku, jednakże w okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem się w Powiatowym Urzędzie Pracy w W. z winy strony nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy zawartego z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. bez wypowiedzenia. Wobec zaistniałych okoliczności Starosta Powiatu [...] pomimo spełnienia ustawowych przesłanek określonych w art. 71 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w art. 73 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy odmówił przyznania R. T. zasiłku dla bezrobotnych, uznając, iż w tej sytuacji do odwołującego znajduje zastosowanie przepis art. 75 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 powołanej ustawy, stanowiący o okresie 180 dniowej karencji, a potwierdzenie tego faktu nastąpiło w decyzji Starosty Powiatu [...] z dnia [...], nr [...], której skarżący R. T. nie zakwestionował. Organ odwoławczy podniósł przy tym, że okresy karencji określone w art. 75 ust. 2 w związku z art. 75 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, po upływie których dany bezrobotny może mieć przyznane prawo do zasiłku dla bezrobotnych, skracają okres pobierania tego zasiłku o czas jego nieprzysługiwania. W sytuacji zatem, gdy bezrobotny ma przyznane prawo do zasiłku na okres 6 miesięcy, pomniejszone o okres karencji wynoszącej 180 dni, zasiłek może otrzymać dopiero po upływie okresu karencji. Odnosząc zatem powyższe uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy organ odwoławczy stwierdził, iż stronie przysługuje prawo do zasiłku dla bezrobotnych ale tylko przez jeden dzień. R. T. zarejestrował się bowiem jako osoba bezrobotna w dniu 10 listopada 2004 roku, natomiast w przypadku gdyby nie zastosowano okresu karencji, uzyskałby prawo do zasiłku po upływie 7 dni, tj. od dnia 18 listopada 2004 roku na okres 6 miesięcy, ustalony zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. od dnia 18 listopada 2004 roku do dnia 17 maja 2005 roku czyli 181 dni. Przy zastosowaniu natomiast okresu karencji od 181 dni należy odjąć 180 dni, co daje różnicę wynoszącą 1 dzień. Dokonując analizy zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego organ odwoławczy podkreślił także, iż z uwagi na zastosowany okres karencji, R. T., dokonując ponownych rejestracji (nawet jeśli w ich trakcie spełniał warunki do uzyskania prawa do zasiłku), nadal zobowiązany był oczekiwać na zasiłek, kontynuując okres karencji. Utrata zaś w okresie karencji statusu bezrobotnego na okres krótszy niż 365 dni spowodowała, że skarżący zgodnie z zasadami określonymi w art. 73 ust. 5, ust. 7 i 8 powołanej ustawy nie mógł uzyskać prawa do zasiłku na nowy okres zasiłkowy. W świetle powyższych ustaleń faktycznych organ odwoławczy stwierdził, iż okres karencji liczony w dniu 4 maja 2005 roku tj. w dniu kolejnej rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy w W. przedstawiał się w sposób następujący:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00