Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 1 lutego 2007 r., sygn. II SA/Wr 452/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Siedlecka, Sędzia NSA Julia Szczygielska, Asesor WSA Olga Białek /sprawozdawca/, Protokolant Iwona Borecka, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 18 stycznia 2007 r. przy udziale - sprawy ze skargi R. J. na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia 31 grudnia 2003 r. nr XIII/113/2003 w przedmiocie odrzucenia protestu do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenu działek w obrębie N. oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w S. uchwałą z dnia 25 czerwca 2001 r. , nr XXXI/260/2001 ogłosiła o przystąpieniu do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów szczegółowo określonych w załączniku a położonych między innymi w N.
Po wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego R. J. złożył pismo oznaczone jako zarzut, w którym wskazał, że od 1993 r. jest dzierżawcą nieruchomości rolnych oznaczonych jako działki nr 99/1, 111/1, 124/1, 167/1, 170/1, 174/1, 523 i 524, dla których projekt planu przewiduje inną funkcję niż rolną , a do których, zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego, nabył prawo pierwokupu. Ponadto zdaniem autora pisma przedstawiony projekt planu nie uwzględnia specyfiki terenu oraz nie spełnia wymaganych standardów prawnych dotyczących jego realizacji. Koncentruje się jedynie na przeznaczeniu jak największej ilości terenu na cele nierolne, nie uwzględniając jego dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia oraz stanu funkcjonowania środowiska przyrodniczego - w tym stanu rolniczej przestrzeni produkcyjnej. W projekcie planu pominięto fakt, że objęty nim obszar w wyniku powodzi 1997 r. zalany był w 30 %, co ma znaczenie ze względu na przewidywaną lokalizację odpadów komunalnych na jednej z działek. Taka lokalizacja nie spełnia również wymagań rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska z 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów. Natomiast projektowana koncentracja działalności gospodarczej na obszarze około 230 ha, ingeruje w gospodarkę nieruchomościami rolnymi, która pozostaje w gestii Agencji Nieruchomości Rolnych. Zdaniem wnioskodawcy, nie będzie możliwa do realizacji lokalizacja urządzeń publicznych w części południowej obszaru, ze względu na hydrografię i zagrożenie powodzią. Reasumując stwierdził, że projekt planu jest niespójny, obniża walory krajobrazowe terenu, jest szkodliwy społecznie, wyjmuje z użytkowania grunty rolne o wysokiej bonitacji, w nadmiernym stopniu ingeruje w środowisko i może powodować wzrost uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich miejscowości. Dlatego wnosi o nieuchwalanie planu.