Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 stycznia 2006 r., sygn. I SA/Wr 1066/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Łoboda (sprawozdawca) Asesor WSA Marek Olejnik Protokolant Katarzyna Gierczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 stycznia 2006 r. sprawy ze skargi A S.A. we W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...]r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2003 rok oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...]r. Zakład A. we W. wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2003 r. w wysokości [...]zł, w tym z tytułu nienależnego podatku - [...] zł. W uzasadnieniu podano, że pierwotnie spółka błędnie przyjęła podstawę obliczenia podatku w odniesieniu do budowli, a mianowicie w wysokości odpowiadającej wartości środków trwałych po przeszacowaniu. Tymczasem z literalnego brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych podstawę opodatkowania stanowi wartość budowli, wynikająca z zapisów urządzeń księgowych podatnika w ostatnim roku amortyzacji. Ponieważ przedmiotowe środki trwałe były całkowicie zamortyzowane przed dniem [...]r., nie istniał obowiązek ich aktualizacji, a zatem podatek od tych środków winien być obliczony od kwoty ich wartości przyjętej przez spółkę dla potrzeb odpisów amortyzacyjnych, to jest według wartości historycznej.

Decyzją z dnia [...]r., nr [...]Prezydent W. odmówił stwierdzenia nadpłaty. Powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego wskazał organ, że poprzednio art. 4 ust. 1 pkt 2, a w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. - art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy interpretować w ten sposób, że na wysokość podstawy opodatkowania nie mają wpływu odpisy amortyzacyjne, ale podstawa ta powinna być zaktualizowana o wskaźnik przeliczeniowy środka trwałego - budowli, który wynikał z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz. U. Nr 7, poz. 34). Wskazał też organ, że z załączonego do wniosku zestawienia wynikało, iż podatnik dokonał przeszacowania wartości środków trwałych stosownie do przepisów wykonawczych, zaś wykładnia art. 4 ust. 1 pkt 3 nie może ignorować dokonanej w skali całego kraju aktualizacji wyceny majątku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00