Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 lipca 2005 r., sygn. II SA/Gd 1521/02

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski Sędziowie: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędzia NSA Barbara Skrzycka-Pilch Protokolant Ilona Panic po rozpoznaniu w dniu 6 lipca 2005r. na rozprawie sprawy ze skargi D. L. i J. L. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 07 maja 2002r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektów budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 2 kwietnia 2002r. nr [...]Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. powołując się na art. 48 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2000r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) nakazał D. i J. L. rozbiórkę obiektu budowlanego - domku letniskowego o konstrukcji drewnianej posadowionego na stopach betonowych i wymiarach 7,50 x 3,80 m oraz rozbiórkę obiektu budowlanego - ustępu o konstrukcji drewnianej nietrwale związanego z gruntem, wzniesionych na działce nr [...] w K. gmina miasta W. bez pozwolenia na budowę. Powołując się na oględziny z dnia 20 listopada 2000r. stwierdził organ, że na działce nr [...] w K. gmina miasta W. wzniesiono obiekt budowlany - domek letniskowy o konstrukcji drewnianej posadowiony na stopach betonowych i wymiarach 7,50 x 3,80 m oraz obiekt budowlany - ustęp o konstrukcji drewnianej. Według oświadczenia J. L. powyższe obiekty wybudowano w 2000r., strona twierdzi również, że obiekt o wymiarach 7,50 x 3,80 m pełni funkcję gospodarczą. Według organu dokumentacja fotograficzna wskazuje jednoznacznie na letniskowy charakter zabudowy. Zgodnie z art. 28 ustawy Prawo budowlane roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Wyjątki od tej zasady zawiera art. 29 Prawa budowlanego, który wylicza w sposób enumeratywny rodzaje budów i innych robót budowlanych, które nie wymagają pozwolenia na budowę. Unormowanie powyższe uzupełnia art. 30, określający rodzaje robót budowlanych, których prowadzenie wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. Analizując wymienione przepisy Prawa budowlanego organ uznał, że budowa przedmiotowych obiektów wymagała uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W toku prowadzenia postępowania administracyjnego nie okazano pozwolenia na budowę. Zgodnie z treścią art. 48 Prawa budowanego organ nadzoru budowlanego obligatoryjnie nakazuje rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00