Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 3 czerwca 2004 r., sygn. II SA/Bk 161/04

Ewidencja gruntów z założenia ustawodawcy być powinna jedynie odzwierciedleniem aktualnego stanu prawnego dotyczącego nieruchomości, o którym to stanie prawnym przesądzają orzeczenia sądowe, akty notarialne, ostateczne decyzje administracyjne lub inne dokumenty posiadające moc dowodową dla ustalenia prawa własności.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA E. Trykoszko (spr.), Sędziowie NSA G. Gryglaszewska, S. Prutis, Protokolant A. Bazydło, po rozpoznaniu w dniu 3 czerwca 2004 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w S. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w B. z dnia [...] sierpnia 2003 r. Nr [...] w przedmiocie wprowadzenia zmiany w operacie ewidencji gruntów 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.-

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących zdarzeń faktycznych i prawnych.

O.L. wystąpiła we wrześniu 2000r. do Starosty Powiatowego w S. z wnioskiem o wprowadzenie zmiany w operacie ewidencji gruntów obrębu U., gmina J., poprzez wpisanie jej jako właścicielki gospodarstwa rolnego o powierzchni 26 ha oraz nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 95 o powierzchni 0,15 ha. Decyzją z dnia [...] października 2001r. organ I instancji odmówił wprowadzenia zmiany. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że wnioskodawczyni wykazała, że jest spadkobierczynią A.K. Jego gospodarstwo rolne jednak - jak ustalił organ - zostało przejęte na Skarb Państwa w trybie dekretu z 6 września 1944r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, a konkretnie przepisu art. 2 ust. 1 pkt "b" tego dekretu o przeznaczeniu na cele reformy rolnej nieruchomości ziemskich będących własnością obywateli Rzeszy Niemieckiej, nie Polaków i obywateli polskich narodowości niemieckiej. Nieruchomości te - jak stwierdził organ - przechodziły na własność Państwa z mocy prawa, bez żadnego wynagrodzenia a tryb postępowania w tym przedmiocie nie przewidywał wydania decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00