Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 30 października 2020 r., sygn. II CSK 795/18

Z art. 90 u.s.o. wynika norma kreująca między Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego, właściwymi do wypłaty dotacji, a osobami prowadzącymi szkoły lub placówki niepubliczne, uprawnionymi do żądania ich otrzymania, stosunek prawny odpowiadający cechom zobowiązania w rozumieniu art. 353 § 1 k.c. W powiązaniu z brakiem szczególnego przewidzianego w ustawie trybu dochodzenia tego rodzaju roszczeń na gruncie prawa administracyjnego stanowi to dostateczną podstawę do uznania, że sprawy o zapłatę dotacji należą do kognicji sądów powszechnych.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jacek Grela (przewodniczący)

SSN Marcin Krajewski (sprawozdawca)

SSN Kamil Zaradkiewicz

w sprawie z powództwa A. W. przeciwko Gminie Miasto S. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 30 października 2020 r., skargi kasacyjnej powódki od postanowienia Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 17 lipca 2018 r., sygn. akt I ACa (...),

uchyla zaskarżone postanowienie i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi Apelacyjnemu w (...), pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 czerwca 2017 r. Sąd Okręgowy w P. zasądził od pozwanego na rzecz powódki kwotę 311.421,31 zł wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od kwot i dat szczegółowo wskazanych w sentencji tego orzeczenia (punkt 1) oraz zasądził od pozwanego na rzecz powódki kwotę 27.698,67 zł tytułem zwrotu kosztów procesu (pkt 3). Podstawą tego rozstrzygnięcia było ustalenie, że powódka od 2010 roku prowadzi niepubliczne przedszkole i z tego tytułu otrzymywała w latach 2011-2014 od strony pozwanej na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty (dalej: "u.s.o.") dotacje na dofinansowanie bieżącej działalności oświatowej. Sąd pierwszej instancji ocenił, że dotacja przekazana powódce za powyższy okres została zaniżona, co przy uwzględnieniu ustaleń poczynionych na podstawie treści opinii biegłego uzasadniało zasądzenie różnicy między kwotą dotacji należnej, a kwotami rzeczywiście wypłaconymi przez pozwanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00