Orzeczenie
Postanowienie SN z dnia 7 grudnia 1999 r. sygn. I PKN 427/99
W zakładowym układzie zbiorowym pracy można określić wymiarem zadań czas pracy kierowców w transporcie międzynarodowym, gdy jest to uzasadnione rodzajem pracy i jej organizacją u danego pracodawcy, a zadania zostały ustalone w sposób umożliwiający ich wykonanie w ramach norm czasu pracy.
Przewodniczący: SSN Barbara Wagner
Sędziowie SN: Józef Iwulski (sprawozdawca), Andrzej Kijowski
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 1999 r. sprawy z wniosku „C.” S.A. w G. z udziałem Okręgowego Inspektora Pracy w G., Związku Zawodowego Pracowników Handlu Zagranicznego „C.” S.A., NSZZ „Solidarność” przy „C.” SA o rejestrację protokołu dodatkowego do zakładowego układu zbiorowego pracy, na skutek kasacji wnioskodawcy od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku z siedzibą w Gdyni z dnia 13 kwietnia1999 r. [...]
uchylił zaskarżony wyrok oraz postanowienie Sądu Rejonowego-Sądu Pracy w Gdańsku z dnia 20 listopada 1998 r. [...] i przekazał sprawę temu Sądowi Rejonowemu do ponownego rozpoznania.
Uzasadnienie
Wnioskodawca „C.” SA w G. wniósł odwołanie od decyzji Okręgowego Inspektora Pracy w G., odmawiającej rejestracji protokołu dodatkowego nr 2 do zakładowego układu zbiorowego pracy.
Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w Gdańsku postanowieniem z dnia 20 listopada 1998 r. [...] oddalił odwołanie. Sąd Rejonowy ustalił, że w dniu 7 maja 1998 r. do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku wpłynął wniosek o zarejestrowanie protokołu dodatkowego nr 1 do zakładowego układu zbiorowego pracy. Inspektor Pracy uznał, że w treści przedłożonego do rejestracji protokołu dodatkowego zawarto postanowienia niezgodne z prawem, o czym zawiadomił strony pismem z dnia 2 czerwca 1998 r., z jednoczesnym pouczeniem z art. 241 § 3 KP. Prezes zarządu wnioskodawcy pismem z 15 czerwca 1998 r. złożył wniosek o zarejestrowanie protokołu dodatkowego nr 1 bez załącznika nr 1 dotyczącego zasad wynagradzania kierowców, które to zasady przeniesione zostały do protokołu dodatkowego nr 2, z jednoczesnym dokonaniem poprawek w pozostałych postanowieniach protokołu dodatkowego nr 1. W związku z tym zarejestrowano protokół dodatkowy nr 1. W dniu 22 czerwca 1998 r. przedłożono do rejestracji protokół dodatkowy nr 2 do zakładowego układu zbiorowego pracy regulujący zasady wynagradzania kierowców. W treści tego protokołu nie dokonano zmiany w art. 1, który stanowi o wprowadzeniu zadaniowego czasu pracy dla kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy samochodami ciężarowymi. Zastrzeżenia do tego zapisu zostały przedstawione w piśmie Inspektora Pracy z dnia 2 czerwca 1998 r. Z uwagi na to, że strony układu nie wyraziły zgody na wpisanie protokołu dodatkowego do rejestru bez zakwestionowanych postanowień, Okręgowy Inspektor Pracy w G. odmówił rejestracji protokołu dodatkowego nr 2 do zakładowego układu zbiorowego pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right