Wyrok Sądu pierwszej instancji (piąta izba) z dnia 13 lipca 2006 r. - Shandong Reipu Biochemicals Co. Ltd przeciwko Radzie Unii Europejskiej. - Sprawa T-413/03., sygn. T-413/03
Sprawa T‑413/03
Shandong Reipu Biochemicals Co. Ltd
przeciwko
Radzie Unii Europejskiej
Dumping - Przywóz parakrezolu pochodzącego z Chin - Obliczenie konstruowanej wartości normalnej - Uwzględnienie kosztów produktów ubocznych - Obowiązek badania ciążący na Komisji i Radzie
Streszczenie wyroku
1. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Uprawnienia dyskrecjonalne instytucji
2. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2 ust. 3, art. 6 ust. 8 i art. 18)
3. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Szkoda
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 6 ust. 2 oraz art. 8, 16 i 18)
4. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Dochodzenie - Poszanowanie prawa do obrony
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 20)
5. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Dochodzenie -Uprawnienia dyskrecjonalne Komisji
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 6 ust. 2)
1. W dziedzinie środków ochrony handlowej instytucje wspólnotowe dysponują szerokim zakresem swobodnego uznania ze względu na złożoność okoliczności gospodarczych, politycznych i prawnych, których oceny muszą dokonać.
Wynika stąd, że kontrola dokonywana przez sąd wspólnotowy musi ograniczyć się do weryfikacji poszanowania zasad proceduralnych, prawidłowości ustaleń okoliczności faktycznych będących podstawą zaskarżonych decyzji, braku oczywistego błędu w ocenie tych okoliczności faktycznych oraz braku nadużycia władzy.
(por. pkt 61, 62)
Gdy instytucje wspólnotowe dysponują szerokim zakresem swobodnego uznania, poszanowanie gwarancji przewidzianych przez wspólnotowy porządek prawny dla postępowania administracyjnego ma tym bardziej fundamentalne znaczenie. Wśród gwarancji tych znajduje się w szczególności ciążący na właściwych instytucjach obowiązek uważnego i bezstronnego zbadania wszystkich istotnych okoliczności rozpatrywanej sprawy, uprawnienie do przedstawienia swego punktu widzenia przez podmiot występujący w postępowaniu administracyjnym oraz uprawnienie do zapoznania się z uzasadnieniem decyzji, które jest wystarczające.