Wyrok Sądu pierwszej instancji (piąta izba w składzie powiększonym) z dnia 24 października 2006 r. - Ritek Corp. i Prodisc Technology Inc. przeciwko Radzie Unii Europejskiej. - Sprawa T-274/02., sygn. T-274/02
Sprawa T‑274/02
Ritek Corp. i Prodisc Technology Inc.
przeciwko
Radzie Unii Europejskiej
Dumping - Zapisywalne dyski kompaktowe pochodzące z Tajwanu - Określenie marginesu dumpingu - Wybór asymetrycznej metody obliczania - Struktura cen eksportowych różniąca się w zależności od nabywcy, regionu lub okresu - Technika zwana zerowaniem
Streszczenie wyroku
1. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2 ust. 11)
2. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2)
3. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2 ust. 11)
4. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(porozumienie o stosowaniu artykułu VI Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu, „kodeks antydumpingowy z 1994 r.”, art. 2.4.2; rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2 ust. 11)
5. Wspólna polityka handlowa - Ochrona przed praktykami dumpingowymi - Margines dumpingu
(rozporządzenie Rady nr 384/96, art. 2 ust. 11)
W dziedzinie ochrony przed praktykami dumpingowymi funkcja metody asymetrycznej polega na ujawnieniu pełnego zakresu praktyk dumpingowych, w przypadku gdy stwierdzenie różnicy w strukturze cen eksportowych, niezależnie od jej przyczyny, nie byłoby możliwe przy użyciu pozostałych dwóch metod. Wystąpienie struktury cen eksportowych różniącej się w zależności od nabywcy, regionu lub okresu jest kwestią całkowicie obiektywną, w związku z czym jest nieistotne, czy u źródła tej sytuacji wystąpił zamiar popełnienia oszustwa, czy też takiego zamiaru nie było. Żądanie dowodu wystąpienia zamiaru sprowadzałoby się do uniemożliwienia stosowania metody asymetrycznej w przypadkach, w których tylko ta metoda może prowadzić do ujawnienia pełnego zakresu praktyk dumpingowych, i skutkowałoby uniemożliwieniem prawidłowego funkcjonowania tego przepisu poprzez ustanowienie przesłanki nieprzewidzianej w art. 2 ust. 11 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego nr 384/96.