Orzeczenie
Wyrok Sądu pierwszej instancji (trzecia izba) z dnia 17 marca 2005 r. - Isabella Scippacercola przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. - Sprawa T-187/03., sygn. T-187/03
Sprawa T‑187/03
Isabella Scippacercola
przeciwko
Komisji Wspólnot Europejskich
Dostęp do dokumentów instytucji - Artykuł 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001
Wyrok Sądu Pierwszej Instancji (trzecia izba) z dnia 17 marca 2005 r. II‑0000
Streszczenie wyroku
1. Wspólnoty Europejskie - Instytucje - Prawo publicznego dostępu do dokumentów - Rozporządzenie nr 1049/2001 - Ograniczenia prawa dostępu do dokumentów - Nieujawnianie dokumentu pochodzącego od państwa członkowskiego bez uprzedniej zgody tego państwa - Pojęcie dokumentu pochodzącego od państwa członkowskiego - Sprawozdanie sporządzone przez osobę trzecią na zlecenie państwa członkowskiego - Zaliczenie
(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1049/2001, art. 4 ust. 5)
2. Wspólnoty Europejskie - Instytucje - Prawo publicznego dostępu do dokumentów - Rozporządzenie nr 1049/2001 - Wyjątki od prawa dostępu do dokumentów - Dokumenty pochodzące od osób trzecich i dokumenty pochodzące od państwa członkowskiego - Różne traktowanie wniosków o dostęp - Uprawnienie państwa członkowskiego zażądania od instytucji nieujawniania dokumentów - Obowiązek instytucji nieujawniania ich bez uprzedniej zgody
(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1049/2001, art. 4 ust. 4 i 5)
1. Z art. 4 ust. 5 rozporządzenia nr 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji wynika, że państwa członkowskie są wśród osób trzecich traktowane w sposób szczególny. Przepis ten uprawnia bowiem państwo członkowskie do żądania, by instytucja nie ujawniała pochodzącego odeń dokumentu bez jego uprzedniej zgody. Uprawnienie to, przyznane państwom członkowskim w art. 4 ust. 5 wynika stąd, że rozporządzenie nie ma ani na celu, ani za skutek modyfikacji ustawodawstwa krajowego w zakresie dostępu do dokumentów.
Analizę kosztów i korzyści, która dostarczona została Komisji jako część wniosku o udzielenie pomocy z Funduszu Spójności wyłącznie przez państwo członkowskie będące jej beneficjentem i która jest niezbędnym elementem takiego wniosku, należy uznać za dokument pochodzący od tego państwa, mimo że został on opracowany przez osobę trzecią na zlecenie tego państwa.