Wyrok NSA z dnia 14 września 2023 r., sygn. II OSK 3105/20
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych, ocena, czy określone schorzenie pracownika może być uznane za chorobę zawodową, wymaga dokładnego analizowania całokształtu okresu narażenia zawodowego oraz spójnej oceny medycznej przez uprawnione jednostki orzecznicze.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. NSA Anna Żak (spr.) Protokolant: asystent sędziego Julia Słomińska po rozpoznaniu w dniu 14 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 lipca 2020 r. sygn. akt IV SA/Po 70/20 w sprawie ze skargi M. N. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie choroby zawodowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 31 lipca 2020 r., sygn. IV SA/Po 70/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Poznaniu oddalił skargę M. N. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z [...] listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie choroby zawodowej.
W skardze kasacyjnej M. N. powyższemu wyrokowi zarzuciła naruszenie przepisów postępowania, tj.:
1. art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 7 k.p.a. wskutek oddalenia skargi, mimo, iż decyzja organu II instancji została wydana z naruszeniem zasady prawdy obiektywnej w związku z przyjęciem, że skarżąca nie pracowała w narażeniu na nadmierny wysiłek głosowy w okresie od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2008 r., mimo że z zaświadczenia Dyrektora Przedszkola nr [...] w P. wynika, że w tym okresie skarżąca prowadziła zajęcia dydaktyczne oraz mimo to, że w toku postępowania, organ przyjął, iż okres narażenia nie ustał w 2006 r. i w tym kierunku żądał wydania przez jednostki orzecznicze opinii uzupełniających, a następnie przyjął, że jednak okres ten po 2006 r. ustał, opierając się w tym zakresie na opiniach tych jednostek, choć ustalanie tej przesłanki choroby zawodowej należy do wyłącznej kompetencji organu.