Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 27 września 2022 r., sygn. II OSK 2890/19
W przypadku podważenia decyzji o pozwoleniu na budowę, należy odróżnić sytuację, gdy decyzja ta zawiera kwalifikowane wady od sytuacji, gdy decyzja musi zostać uchylona na podstawie art. 36a ust. 2 p.b. z powodu nielegalnego działania inwestora, które wymaga doprowadzenia robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem. Konstrukcja postępowania naprawczego, polegająca na uchylaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, ma charakter przesłanki umożliwiającej ukształtowanie sytuacji inwestora w sposób korzystny dla niego poprzez wydanie decyzji umożliwiającej legalizację całości zrealizowanej inwestycji, co jest zgodne z standardami demokratycznego państwa prawnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. i H. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 860/18 w sprawie ze skargi A. G. i H. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 24 października 2018 r. nr WI-I.7840.3.152.2017.AO w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 17 kwietnia 2019 r., II SA/Gd 860/18 oddalił skargę A. G. i H. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z 24 października 2018 r. nr WI-I.7840.3.152.2017.AO w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wobec ustalenia, iż A. G. i H. G. dopuścili się istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego stanowiącego załącznik do decyzji Naczelnika Gminy [...] z 14 września 1988 r., nr UAN-8381/22/88 udzielającej pozwolenia na budowę domku letniskowego w miejscowości M., gmina [...], polegającego na zmianie lokalizacji budynku i jego funkcji z letniskowej na budynek mieszkalny, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kartuzach (dalej: PINB) pismem z 15 października 2015 r. zawiadomił strony o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zabudowy zrealizowanej na działkach nr ew. [...], [...] i [...] w miejscowości M., a następnie decyzją z 19 maja 2017 r. nr PINB/70035/184/2/2015/2017/MR/MP na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.), dalej: p.b., nałożył na inwestorów obowiązek wykonania w terminie do 31 lipca 2107 r. robót budowlanych polegających na przebudowie rur spustowych odprowadzających wody opadowe z połaci dachowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr ew. [...], [...] i [...] w miejscowości M. tak, aby wody opadowe zgodnie z warunkami technicznymi zachowały się na terenie ww. działek, zobowiązując równocześnie do sporządzenia i przedłożenia do 31 października 2017 r. czterech egzemplarzy projektu budowlanego zamiennego dotyczącego ww. budynku, który powinien uwzględniać stan rzeczywisty po wykonaniu nakazanych robót budowlanych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right