Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 września 2022 r., sygn. II OSK 2890/19

W przypadku podważenia decyzji o pozwoleniu na budowę, należy odróżnić sytuację, gdy decyzja ta zawiera kwalifikowane wady od sytuacji, gdy decyzja musi zostać uchylona na podstawie art. 36a ust. 2 p.b. z powodu nielegalnego działania inwestora, które wymaga doprowadzenia robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem. Konstrukcja postępowania naprawczego, polegająca na uchylaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, ma charakter przesłanki umożliwiającej ukształtowanie sytuacji inwestora w sposób korzystny dla niego poprzez wydanie decyzji umożliwiającej legalizację całości zrealizowanej inwestycji, co jest zgodne z standardami demokratycznego państwa prawnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. i H. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 860/18 w sprawie ze skargi A. G. i H. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 24 października 2018 r. nr WI-I.7840.3.152.2017.AO w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 17 kwietnia 2019 r., II SA/Gd 860/18 oddalił skargę A. G. i H. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z 24 października 2018 r. nr WI-I.7840.3.152.2017.AO w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wobec ustalenia, iż A. G. i H. G. dopuścili się istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego stanowiącego załącznik do decyzji Naczelnika Gminy [...] z 14 września 1988 r., nr UAN-8381/22/88 udzielającej pozwolenia na budowę domku letniskowego w miejscowości M., gmina [...], polegającego na zmianie lokalizacji budynku i jego funkcji z letniskowej na budynek mieszkalny, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kartuzach (dalej: PINB) pismem z 15 października 2015 r. zawiadomił strony o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zabudowy zrealizowanej na działkach nr ew. [...], [...] i [...] w miejscowości M., a następnie decyzją z 19 maja 2017 r. nr PINB/70035/184/2/2015/2017/MR/MP na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.), dalej: p.b., nałożył na inwestorów obowiązek wykonania w terminie do 31 lipca 2107 r. robót budowlanych polegających na przebudowie rur spustowych odprowadzających wody opadowe z połaci dachowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr ew. [...], [...] i [...] w miejscowości M. tak, aby wody opadowe zgodnie z warunkami technicznymi zachowały się na terenie ww. działek, zobowiązując równocześnie do sporządzenia i przedłożenia do 31 października 2017 r. czterech egzemplarzy projektu budowlanego zamiennego dotyczącego ww. budynku, który powinien uwzględniać stan rzeczywisty po wykonaniu nakazanych robót budowlanych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00