Wyrok NSA z dnia 8 września 2021 r., sygn. II GSK 537/21
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 8 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. W. i W. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 104/20 w sprawie ze skargi M. W. i W. W. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] listopada 2019 r. znak [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi krajowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 19 sierpnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 104/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę M. W. i W. W. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] listopada 2019 r. w przedmiocie odmowy zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Skarżący pismem z 9 lipca 2019 r. wystąpili do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie lokalizacji i zezwolenia na budowę zjazdów z drogi krajowej nr [...] do działek nr ewid. [...] i [...] położonych w miejscowości L.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w dniu [...] września 2019 r. wydał decyzję, którą nie zezwolił skarżącym na lokalizację zjazdu indywidualnego z DK [...] do nieruchomości stanowiącej działkę o nr ewid. [...], celem obsługi komunikacyjnej działek nr ewid. [...] i [...] w miejscowości L.
Na skutek wniesionego wniosku skarżących o ponowne rozpatrzenie sprawy, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał w dniu [...] listopada 2019 r. zaskarżoną decyzję, którą utrzymał w mocy własną wcześniejszą decyzję z dnia [...] września 2019 r. Jako podstawę prawną zaskarżonej decyzji organ odwoławczy wskazał art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. - o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 ze zm., dalej jako: "u.d.p.") oraz art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej jako: "k.p.a."). W uzasadnieniu organ podkreślił, że zakwalifikowanie DK [...] do kategorii dróg głównych ruchu przyspieszonego (klasa GP), jak również przepisy dotyczące warunków technicznych dróg powodują, że uzyskanie zezwolenie na zjazdy jest dopuszczalne wyłącznie wyjątkowo, gdy brak jest innej możliwości dojazdu lub nie jest możliwe wykonanie drogi niższej klasy lub dodatkowej jezdni. Organ zaznaczył, że w jego ocenie, w niniejszej sprawie nie zachodzi taki wyjątkowy przypadek, ponieważ możliwe jest zapewnienie dojazdu do nieruchomości skarżących z wykorzystaniem drogi wewnętrznej zlokalizowanej na działce nr ewid. [...]. Tym bardziej, że gmina Kroczyce poinformowała też organ o tym, że działka drogowa nr [...] jeszcze w 2019 r. miała zostać przebudowana, poprzez ułożenie nawierzchni asfaltowej o szerokości 4 metrów oraz utwardzeniu poboczy na szerokości 75 cm po obu stronach drogi. Dodatkowo, organ odwoławczy podniósł, że za odmową wyrażenia zgody na lokalizację zjazdu zgodnie z wnioskiem skarżących przemawiają również pomiary natężenia ruchu drogowego, wskazujące na konieczność dopełnienia szczególnej staranności po stronie tego organu jako zarządcy drogi o zapewnienie warunków gwarantujących jak najwyższy poziom bezpieczeństwa pojazdów poruszających się po DK [...]. Zlokalizowanie bowiem kolejnego zjazdu na analizowanym odcinku DK [...] prowadziłoby, w ocenie organu odwoławczego, do obniżenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu, w związku z czym od 2011 r., organ jako zarządca drogi nie udzielał zgód na lokalizowanie nowych zjazdów.