Wyrok NSA z dnia 23 października 2013 r., sygn. I OSK 810/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska sędzia del. NSA Jacek Hyla (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 października 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 1665/11 w sprawie ze skargi D. B. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi krajowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 1665/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D. B. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] maja 2011, znak [...].
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, po rozpatrzeniu wniosku D. B. o ponowne rozpatrzenie sprawy, decyzją z dnia [...] maja 2011 r., nr [...], na podstawie art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (D. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 3 k.p.a., utrzymał w mocy swą wcześniejszą decyzję z dnia [...] marca 2011 r., nr [...], którą orzekł o odmowie zezwolenia D. B. na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr 11 w km 396+390 do działek nr 44/3 i 44/4, położonych w m. Franklinów.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że droga krajowa nr 11 zarządzeniem nr 80 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych została zaliczona do dróg głównych ruchu przyspieszonego (droga klasy GP), a zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), stosowanie na tego typu drodze zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo.