Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2021 r., sygn. II GSK 1336/18
Kara administracyjna; Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Krzysztof Dziedzic po rozpoznaniu w dniu 8 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Gl 1139/17 w sprawie ze skargi E. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 16 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Gl 1139/17, działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę E. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2017 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł E. S., zaskarżając orzeczenie w całości i domagając się uchylenia w całości zaskarżonego wyroku, decyzji Głównego Inspektora Transportu Drogowego, znak [...] z dnia [...] września 2017 r. i umorzenia postępowania. Ewentualnie wniesiono o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji. Ponadto skarżący kasacyjnie wniósł o zwrot kosztów postępowania przed WSA i postępowania kasacyjnego, niezbędnych do celowego dochodzenia praw, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
W sytuacji gdyby Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielał stanowiska skarżącego, iż przepisy art. 5b ust. 1, art. 18 § 2, 3, 4a i 4b w zw. z art. 4 pkt l i l1 i art. 87 § 1 i art. 92a § 1, 2 i 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2200 ze zm.; dalej jako: u.t.d.) oraz lp. 1.1. i l.p. 2.10 załącznika nr 3 do u.t.d. stanowią przepisy techniczne w rozumieniu dyrektywy nr 98/34 WE Parlamentu Europejskiego i Rady, obecnie obowiązującej dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz § 3 i § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, kasator wniósł o zwrócenie się przez Naczelny Sąd Administracyjny do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z wnioskiem o zbadanie czy przepisy art. 5b ust. 1, art. 18 § 2, 3, 4a i 4b w zw. z art. 4 pkt 1 i 11 i art. 87 § 1 i art. 92a § 1, 2 i 6 u.t.d. oraz lp. 1.1. i l.p. 2.10 załącznika nr 3 do u.t.d. stanowią przepisy techniczne w rozumieniu dyrektywy 98/34 WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz obecnie obowiązującej dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady, a w związku z tym, czy powinny być notyfikowane Komisji Europejskiej oraz, czy są zgodne z prawem i praktyką Unii Europejskiej.