Wyrok NSA z dnia 11 maja 2021 r., sygn. II GSK 950/18
Drogi publiczne; Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Jacek Czaja po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 18 stycznia 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 1413/17 w sprawie ze skargi B.-B. T. Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od B.-B. T. Sp. z o.o. w W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2.925 (dwa tysiące dziewięćset dwadzieścia pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 18 stycznia 2018 r., uwzględnił skargę B.- B. T. Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2017 r., w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia, uchylając tą decyzję.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
w dniu 2 stycznia 2017 r., na ul. E. w G. zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy, którym wykonywano krajowy przejazd drogowy z ładunkiem ziemi z wykopu (ładunek sypki) w imieniu skarżącej na trasie G. - W.. Podczas kontroli stwierdzono, że pojazd wyposażony był w zawieszenie mechaniczne. Wobec tego dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej kontrolowanego pojazdu wynosił 18t. Wyniki pomiarów pojazdu wykazały nacisk na podwójnej osi napędowej 27t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w gorę), co stanowiło przekroczenie o 9t (50% dopuszczalnej wartości) oraz rzeczywistą masę całkowitą pojazdu 39,8t, a więc przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 7,8t (ok. 24,38% dopuszczalnej wartości). Nie stwierdzono przekroczenia innych parametrów kontrolowanego pojazdu.