Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 328/20
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Izabela Kołodziejczyk po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Sp. j. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Lu 336/19 w sprawie ze skargi S. Sp. j. w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 26 kwietnia 2019 r. nr 0601-IOC.48.90.2019.KM w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. Sp. j. w Ł. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (zwany dalej zwany "WSA" lub "Sądem pierwszej instancji") wyrokiem z 26 listopada 2019 r., sygn. akt III SA/Lu 336/19, działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej zwanej "p.p.s.a."), po rozpoznaniu skargi S. Sp. j. w Ł. (dalej zwanej "skarżącą" lub "Spółką") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (dalej zwanego "DIAS" lub "organem II instancji") z 26 kwietnia 2019 r., utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno – Skarbowego w Białej Podlaskiej (dalej zwanego "Naczelnikiem LUCS" lub "organem I instancji") z 28 lutego 2019 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w kwocie 2 000 złotych za przejazd pojazdem nienormatywny bez zezwolenia, oddalił skargę.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 8 października 2018 r. na terenie Drogowego Przejścia Granicznego w Dorohusku zatrzymano do kontroli pojazd silnikowy członowy, należący do Spółki, składający się z trzyosiowego ciągnika samochodowego i dwuosiowej naczepy o numerach rejestracyjnych [...], kierowcą którego był O. S. (dalej zwany "kierowcą"), który wykonywał przejazd w ramach międzynarodowego transportu drogowego na rzecz Spółki.