Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 listopada 2019 r., sygn. III SA/Lu 336/19
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędzia WSA Iwona Tchórzewska Protokolant Referent Jacek Zięba po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 26 listopada 2019 r. sprawy ze skargi "S. " Spółki Jawnej z siedzibą w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...]kwietnia 2019 r., nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w [...] z dnia [...] lutego 2019 r., nr [...] o wymierzeniu S. Spółce jawnej kary pieniężnej w kwocie 2000 zł za przejazd po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego jak bez zezwolenia kategorii VII.
Podstawę faktyczną powyższego rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia:
W dniu [...] października 2018 r. na terenie przejścia granicznego w [...] przeprowadzono kontrolę pojazdu silnikowego z przyczepą, wykonującego przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz S. Spółki Jawnej z siedzibą w Ł. (dalej jako "skarżąca"). Pojazdem przewożony był towar w postaci wanien o masie brutto 21 957 kg.
W trakcie kontroli dokonano pomiaru obciążenia osi, masy oraz wymiarów zewnętrznych pojazdu. Pomiaru nacisków osi dokonano przy użyciu wagi samochodowej do ważenia pojazdów w ruchu SCALEX DW-600, nr seryjny [...], posiadającej ważne świadectwo legalizacji ponownej wydane [...] stycznia 2018 r. przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w [...].
Wynik dynamicznego ważenia pojazdu, opisany w pkt 5a protokołu kontroli nr [...], wskazał na przekroczenie o [...] kg nacisku drugiej osi pojazdu będącej składową grupy dwóch osi, w której jedna jest osią napędową, a druga osią nienapędową (odległość między osiami składowymi wynosi 1,38 m), to jest przekroczenie dopuszczalnej wartości o 11,79 %, przy dopuszczalnym nacisku osi składowej wchodzącej w skład grupy osi wynoszącym 9,5 tony dla każdej osi.