Procedury ważenia wieloosiowych pojazdów a nałożenie kar pieniężnych - Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. II GSK 1282/20
Stosowanie metody ważenia pojazdu wieloosiowego przy użyciu jednej pary wag w sposób polegający na ważeniu oś po osi i sumowaniu wyników jest prawidłową procedurą ważenia i nie stanowi podstaw do kwestionowania nałożonej kary pieniężnej za poruszanie się pojazdem nienormatywnym, jeśli zostało to przeprowadzone zgodnie z instrukcją obsługi tych wag oraz zaświadczeniem homologacyjnym.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 225/20 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 listopada 2019 r. nr BP.502.157.2019.0155.WA7.9976 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2. oddala skargę, 3. zasądza od M. W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 3825 (trzy tysiące osiemset dwadzieścia pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadziła 17 kwietnia 2019 r., na drodze krajowej nr S7, w miejscowości B., kontrolę pojazdu czteroosiowego marki T., którym kierowca wykonywał przewóz drogowy piachu (ładunek podzielny sypki) na rzecz M.W. (dalej: skarżący) prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: [...]. Ustalono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na podwójną oś napędową o 3,7 tony, tj. o 19,47 % (w miejsce dopuszczalnego przez § 5 ust. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia w sprawie warunków technicznych nacisku 19 ton, nacisk ten wynosił 22,7 ton) oraz przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu o 8 ton, tj. o 25,31 % (w miejsce dopuszczalnej przez § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia masy 32 ton masa ta wynosiła 40 ton). Ustaleń powyższych dokonano na podstawie czynności ważenia za pomocą przenośnych wag przeznaczonych do statycznego ważenia kołowego i osiowego SAW 10C III. Masę całkowitą pojazdu obliczono sumując wyniki ważenia poszczególnych osi pojazdu z wykorzystaniem pary wspomnianych wag. W miejscu, w którym przeprowadzono pomiary występował – zgodnie z protokołem z pomiaru pochylenia terenu z 4 września 2019 r. – spadek podłużny średnio 0,7%, zaś poprzeczny – 1,4 %. W poczet materiału dowodowego, poza protokołem z ważenia pojazdu, zaliczono także deklarację zgodności wag.