Decyzja o nałożeniu kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia - Wyrok NSA z dnia 27 lipca 2023 r., sygn. II GSK 357/20
Nałożenie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym wymaga dokładnego rozważenia przepisów technicznych dotyczących nacisku osi oraz wyposażenia pojazdu, w tym ewentualnego istnienia osi regulowanej, co może wyłączać stosowanie ogólnego ilorazu dopuszczalnych nacisków.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 27 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych 1) J. L., 2) Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 października 2019 r. sygn. akt III SA/Lu 200/19 w sprawie ze skargi J. L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 1 marca 2019 r. nr 0601-IOC.48.15.2019 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z 10 grudnia 2018 r., nr 303020.48.363.2018.4.BB; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie na rzecz J. L. 7075 (siedem tysięcy siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 października 2019 r., sygn. akt III SA/Lu 200/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę J. L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 1 marca 2019 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 26 października 2018 r. na terenie przejścia granicznego w Hrebennem poddany został kontroli zespół pojazdów o numerze rejestracyjnym [...] 50KG, należący do J. L.. W części ładunkowej naczepy znajdował się towar w postaci spycharki [...] o wadze 34 150 kg. W trakcie kontroli stwierdzono przekroczenie nacisku trzeciej osi pojazdu będącej składową grupy dwóch osi, w której jedna jest osią napędową, a druga osią nienapędową (odległość między osiami składowymi wynosi 1,35 m) o 1280 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 13,47%). Wyniki ważenia statycznego wykazały, że masa całkowita zespołu pojazdów została przekroczona o 14 880 kg (przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 37,2%). Wyniki ważenia dynamicznego i statycznego zostały utrwalone w protokole kontroli 00000442/W/2018 z 26 października 2018 r.