Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2020 r., sygn. II OSK 3838/19
Cudzoziemcy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 października 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1207/19 w sprawie ze skargi B. P. C. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia [...] marca 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 października 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1207/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi B. P. C. uchylił decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] oraz decyzję Wojewody M. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
B. P. C. - ob. I.wystąpił do Wojewody M. z wnioskiem o udzielenie mu zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Wojewoda M. decyzją z dnia [...] lipca 2018 r. odmówił udzielenia cudzoziemcowi wnioskowanego zezwolenia, wywodząc podstawę materialnoprawną odmowy z art. 100 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (jt. Dz. U. z 2017 r., poz. 2206, z późn. zm., dalej: ustawa).
Organ I instancji argumentował, iż zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach wizę Schengen lub wizę krajową wydaje się w celu m.in. turystycznym, odwiedzin u rodziny lub przyjaciół, wykonywania pracy. Zgodnie zaś z art. 25 ust. 1 ww. ustawy, cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany m.in. uzasadnić cel i warunki planowanego pobytu, a zatem wjeżdżając do Polski, nie może samowolnie zmieniać celu, dla którego przybył, bowiem działanie takie prowadziłoby do obejścia przepisów ustawy o cudzoziemcach w zakresie określonym w jej art. 60. Organ administracji dodał, że cudzoziemiec wjechał na terytorium strefy Schengen w ściśle określonym celu, tj. wizyty u rodziny i przyjaciół w R. oraz na ściśle określony czas, tj. 29 dni. Ubiegając się o wizę cudzoziemiec nie deklarował zamiaru podjęcia pracy. Zatem przed upływem ważności posiadanej wizy winien był opuścić strefę Schengen. Tymczasem cudzoziemiec po kilku dniach od przekroczenia granicy strefy Schengen złożył w Polsce wniosek o pobyt czasowy z uwagi na podjęcie pracy. Zdaniem organu biorąc pod uwagę, że cudzoziemiec nie przebywa w Polsce na podstawie wizy wydanej w celu wykonywania pracy, to nie może on legalnie wykonywać pracy w naszym kraju. Posiadana przez niego wiza nie upoważnia bowiem do świadczenia pracy a tym samym nie wykazał on, że dysponuje źródłem stabilnego i regularnego dochodu wystarczającego na pokrycie kosztów utrzymania.