Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. I FSK 836/16

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Agnieszka Jakimowicz, Protokolant Karolina Latarska, po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 11 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Ol 837/15 w sprawie ze skargi Gminy T. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2015 r. nr ITPP1/4512-589/15/KM w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy T. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

1.1. Wyrokiem z 11 lutego 2016 r. w sprawie I SA/Ol 837/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Gminy T. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 28 sierpnia 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Sąd pierwszej instancji w opisanym wyroku podzielił ocenę organu podatkowego wyrażoną w kwestionowanej interpretacji indywidualnej co do tego, że w sytuacji gdy Gmina dokonuje zakupów związanych zarówno z działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT, zwolnioną od tego podatku), jak i wyłączoną z opodatkowania VAT, proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), dalej: u.p.t.u., należy stosować wyłącznie do tej części podatku naliczonego, która będzie związana z działalnością gospodarczą Gminy (opodatkowaną VAT i zwolnioną od tego podatku). Obowiązkiem podatnika będzie natomiast - zdaniem Sądu - przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którymi wydatki te są związane - tj. dokonania tzw. alokacji podatku wynikającego z otrzymanych faktur zakupu do czynności dokonywanych w ramach działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z VAT) oraz do czynności wykonywanych w ramach działalności niemającej charakteru gospodarczego (realizacja zadań własnych Gminy). Zastosowana metoda tego wyodrębnienia powinna mieć charakter obiektywny i winna być determinowana okolicznościami sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00