Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 1 września 2020 r., sygn. I FSK 2200/15

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia del. WSA Maja Chodacka, Protokolant Karolina Niemiec, po rozpoznaniu w dniu 1 września 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 3 września 2015 r. sygn. akt I SA/Łd 399/15 w sprawie ze skargi Gminy N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2014 r. nr IPTPP1/443-676/14-5/AK w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy N. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

1.1. Wyrokiem z 3 września 2015 r. w sprawie I SA/Łd 399/15 ze skargi Gminy N. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 10 grudnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Sąd pierwszej instancji opisując stan faktyczny sprawy wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina podała, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jej własnością jest świetlica środowiskowa, którą Gmina administruje na własny rachunek i we własnym imieniu. Od listopada 2008 r. świetlica jest udostępniana odpłatnie na cele prywatne osób fizycznych (np. w celu organizacji imprez okolicznościowych) oraz podmiotów trzecich (np. w celu organizacji szkoleń). Opłaty pobierane z tego tytułu stanowią przychód Gminy, VAT należny związany z dostawą przedmiotowych usług Gmina wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży VAT oraz w deklaracjach VAT-7. Ponadto, świetlica była/jest przeznaczana do nieodpłatnego udostępniania na cele gminne, tj. przykładowo w celu organizacji spotkań sołectw, czy organizacji wyborów. Gmina ponosiła/ponosi/będzie ponosić w związku z utrzymaniem świetlicy wydatki bieżące, jak np. koszty wyposażenia, środki czystości, media, materiały itp. (dalej: wydatki bieżące), dokumentowane fakturami VAT. Nie dokonała przy tym odliczenia VAT naliczonego od tychże wydatków, ponoszonych od 17 sierpnia 1999 r. na towary i usługi służące Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (np. odpłatne udostępnianie świetlicy na cele prywatne osób fizycznych oraz podmiotów trzecich np. w celu organizacji imprez okolicznościowych lub organizacji szkoleń) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (do nieodpłatnego udostępniania na cele gminne). Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Gmina zadała m.in. następujące pytania:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00