Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 2419/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Pocztarek del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant sekretarz sądowy Julia Chudzyńska po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 3 czerwca 2016 r. sygn. akt III SA/Łd 201/16 w sprawie ze skargi Gminy O. na rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Ł.: 1) z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy O. z dnia [...] stycznia 2016r. nr [...] w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w S. oraz likwidacji Publicznego Gimnazjum w S.; 2) z dnia [...] marca 2016r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy O. z dnia [...] lutego 2016r. nr [...] w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy O. z dnia [...] stycznia 2016r. nr [...] w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w S. oraz likwidacji Publicznego Gimnazjum w S. 1) uchyla zaskarżony wyrok w zakresie oddalenia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] oraz uchyla rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ł. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy O. z dnia [...] stycznia 2016r. nr [...] w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w S. oraz likwidacji Publicznego Gimnazjum w S.; 2) w pozostałym zakresie skargę kasacyjną oddala.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 3 czerwca 2016 r., III SA/Łd 201/16 oddalił skargi Gminy O. na rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Ł.: 1) z [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy O. z [...] stycznia 2016 r. nr [...] w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w S. oraz likwidacji Publicznego Gimnazjum w S.; 2) z [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy O. z [...] lutego 2016 r. nr [...] w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy O. z [...] stycznia 2016 r. nr [...] w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w S. oraz likwidacji Publicznego Gimnazjum w S. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że obowiązkiem sądu jest najpierw zbadanie zgodności z prawem samej uchwały organu samorządu terytorialnego, a dopiero w następnej kolejności badanie legalności rozstrzygnięcia nadzorczego, mocą którego stwierdzono nieważność tej uchwały (zob.: J. P. Tarno, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2011, uw. 3 do art. 148; podobnie J. Zimmermann, Elementy procesowe nadzoru i kontroli NSA nad samorządem terytorialnym, "Państwo i Prawo" 1991, nr 10, s. 48; tak też wyrok WSA z 28.12.2010 r., I SA/Op 520/10). W sprawach ze skarg na rozstrzygnięcie nadzorcze, gdy przedmiotem tego rozstrzygnięcia jest uchwała rady gminy, chodzi bowiem w istocie o to samo, o co chodzi w sprawie ze skargi na uchwałę rady gminy wniesionej na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. - o ocenę legalności danej uchwały (zob. wyrok NSA z 04.08.2011 r., II OSK 168/11).