Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. II FSK 521/17

Pojęcie "względy techniczne" powinno być rozumiane zwłaszcza przy uwzględnieniu kontekstu językowego, w jakim określenie to zostało użyte w art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. Właśnie z tego kontekstu, a przede wszystkim ze sformułowania "nie jest i nie może być" wykorzystywany do prowadzenia działalności, wywodzona jest podstawowa cecha tychże względów technicznych, jaką jest ich trwały charakter. Należy zatem przez to rozumieć, że przeszkody, które uniemożliwiają eksploatację przedmiotu opodatkowania (tu budynku) muszą nie tylko istnieć w danym momencie, ale również mieć charakter trwały.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędziowie NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska, po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 669/16 w sprawie ze skargi P. [...] S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia 1 czerwca 2016 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2014 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 669/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, po rozpoznaniu skargi P. S.A. z siedzibą w W. (dalej jako "Spółka"), uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. (dalej jako "SKO") z dnia 1 czerwca 2016 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2014 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta D. z dnia 29 października 2015 r.

Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że w latach 2011-2014 Spółka zadeklarowała do opodatkowania, m.in. budynek drużyn konduktorskich zlokalizowany przy ul. [...] o łącznej pow. 603,18 m2. Następnie w dniu 29 grudnia 2014 r. Spółka złożyła korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za ww. lata wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za 2014 r. w wysokości 7 089 zł. Powodem korekty była wadliwie, w jej ocenie, zadeklarowana do opodatkowania pow. 497,15 m2 budynku drużyn konduktorskich, która w okresie tym nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych. Budynek w tej części winien być zatem opodatkowany według stawek przewidzianych dla budynków "pozostałych". Natomiast reszta budynku o pow. 106,03 m2 była wynajmowana.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00