Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2017 r., sygn. I FSK 1650/15
O charakterze terenu, jako terenu budowlanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług można mówić jedynie w sytuacji, gdy możliwość zabudowy ma dla terenu podstawowe, dominujące znaczenie. Natomiast nie jest istotna możliwość zabudowy, jeśli ma ona charakter uzupełniający w stosunku do podstawowego przeznaczenia terenu. Ustawodawca wskazał bowiem w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy podatkowej na generalne przeznaczenie terenu jako budowlanego, a nie na możliwość zrealizowania na nim jakiegokolwiek obiektu budowlanego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz (spr.), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 137/15 w sprawie ze skargi Gminy R. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy R. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 maja 2015 r. o sygn. akt III SA/Gl 137/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi Gminy R., uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2014 r. nr IBPP1/443-758/14/MG w przedmiocie podatku od towarów i usług i stwierdził, że interpretacja ta nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
W uzasadnieniu przedmiotowego orzeczenia Sąd I instancji wskazał, że Gmina R. zwracając się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej opisała zdarzenie przyszłe wskazując, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i zamierza sprzedać w trybie przetargowym stanowiące jej własność nieruchomości niezabudowane, użytkowane rolniczo przez ich dzierżawców, które w części przeznaczone są zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na tereny łąk i pastwisk i pod zabudowę (grunty oznaczone symbolem RZ).