Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 2365/15
Przepis art. 174 pkt 1 ustawy P.p.s.a. przewiduje dwie postacie naruszenia prawa materialnego, a mianowicie błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Błędna wykładnia oznacza nieprawidłowe zrekonstruowanie treści normy prawnej wynikającej z konkretnego przepisu, czyli mylne rozumienie określonej normy prawnej, natomiast niewłaściwe zastosowanie to dokonanie wadliwej subsumcji przepisu do ustalonego stanu faktycznego, czyli niezasadne uznanie, że stan faktyczny sprawy odpowiada hipotezie określonej normy prawnej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Borowiec, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Sędzia del. WSA Mariola Kowalska, Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Mazur, po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 maja 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 268/15 w sprawie ze skargi I. P. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w E. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od I. P. na rzecz Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w E. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 12 maja 2015r., sygn. akt II SA/Ol 268/15, oddalił skargę I. P. na sprecyzowaną w sentencji decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w E.
Jak wynika z jego uzasadnienia, wyrok ten wydano w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych: zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy rozkaz personalny nr [...] Dowódcy [...] Brygady Pancernej z dnia [...] grudnia 2014 r. o zwolnieniu I. P. z zawodowej służby wojskowej z dniem [...] grudnia 2014 r. i przeniesienia do rezerwy, wskutek otrzymania przezeń ogólnej oceny niedostatecznej w opinii służbowej. Opinia ta była przedmiotem odwołania i wniosku o jej weryfikację, które nie zostały uwzględnione. Organ wskazał na treść art. 111 pkt 6 i art. 115 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1414) - dalej: u.s.w., oraz na przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2014 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 670) - dalej: rozporządzenie, podkreślając, że otrzymanie ogólnej oceny niedostatecznej w opinii służbowej stanowi obligatoryjną podstawę do zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. Ocenę taką żołnierz otrzymał z powodu niewywiązywania się z obowiązków, zastrzeżenia budziły jego kompetencje i predyspozycje, dyspozycyjność, odpowiedzialność oraz odporność na stres.