Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2016 r., sygn. II OSK 1346/14

Jeżeli nieruchomość stanowi współwłasność kilku osób, a tylko jedna z nich ubiega się o wydanie pozwolenia na budowę, to niedopuszczalne jest wydanie pozwolenia na rzecz wszystkich współwłaścicieli. Pozwolenie na budowę może być wydane tylko tej osobie, która wystąpiła z wnioskiem w sprawie.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska (spr.) Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 1960/13 w sprawie ze skargi G. S. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] czerwca 2013 r. znak: [...] w przedmiocie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od G. S. na rzecz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 grudnia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę G. S. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] czerwca 2013 r. w przedmiocie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych.

Jak wynika z akt postępowania administracyjnego decyzją tą organ odwoławczy utrzymał w mocy na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa decyzję Kierownika Delegatury w Łomży działającego z upoważnienia Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia [...] listopada 2012 r., wydaną w trybie art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), udzielającą pozwolenia na remont elewacji i pokrycia dachu na części kamienicy położonej w Z. przy ul. K. [...], wpisanej do rejestru zabytków pod numerem [...]. Postępowanie administracyjne w sprawie zainicjował wniosek G. T. i K. T. - właścicieli wyodrębnionych w budynku lokali nr [...] i [...]. Właścicielką pozostałych dwóch lokali jest skarżąca. Organ odwoławczy, rozpoznając sprawę na skutek odwołania skarżącej, w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, ustosunkowując się do podniesionych w odwołaniu zarzutów, stwierdził, że rozstrzygnięcie organu I instancji zostało podjęte z wniosku osób uprawnionych. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami pozwolenia, o których mowa w ustępie 1, wydaje się na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z zabytku wpisanego do rejestru, wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu albo ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego. Organ uznał, że wnioskodawcy, będąc właścicielami lokali nr [...] i [...], są legitymowani do złożenia wniosku o pozwolenie konserwatorskie i to bez względu na to, że dotyczy on części wspólnych nieruchomości tj. elewacji i dachu. Wyjaśnił, że w sytuacji gdy nieruchomość pozostaje we współwłasności, to w postępowaniu o zezwolenie na prowadzenie robót przy zabytku stronami są wszyscy współwłaściciele nieruchomości, jednak ich zgoda nie jest konieczna na udzielenie pozwolenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00